Biotechnologische onderzoekscholen gaan eigen weg

Het eigen bestuur vindt de overkoepelende organisatie van biotechnologische onderzoekscholen overbodig en wil haar opdoeken. De Associatie van Biotechnologische Onderzoekscholen gaat ten onder aan het beleid van dezelfde overheid die de club zes jaar geleden oprichtte.

De onderzoekscholen waren vanaf de oprichting vooral geïnteresseerd in het geld dat de Abon te besteden had, blijkt uit een evaluatierapport. De club kreeg bij de oprichting zeventien miljoen gulden subsidie uit Den Haag. Onderzoeksorganisatie NWO zou nog vijf miljoen bijpassen. De vijf deelnemende onderzoekscholen moesten dat budget verdubbelen. Al met al had de Abon een budget van 44 miljoen gulden.

De verdeling van het geld was nogal eens aanleiding voor ruzie. Zo konden de partners het aanvankelijk niet eens worden over de prijs van een promovendus. Ook werd er hevig gesteggeld tussen NWO en de Abon over de toegezegde vijf miljoen gulden. ,,Er werd natuurlijk wel af en toe wat politiek bedreven”, nuanceert Robillard.

Het aantal publicaties dat de Abon heeft opgeleverd, valt tot dusver tegen. Maar naar verwachting zal dat aantrekken, omdat het meeste onderzoek nog loopt. Onder de vlag van de Abon realiseren de onderzoekscholen 45 projecten. Drie daarvan hebben inmiddels patentaanvragen opgeleverd.

Vooral Wageningen wist veel Abonprojecten binnen te slepen. BDSL, een onderzoekschool van de universiteiten in Delft, Leiden en Wageningen, sleepte er vijftien in de wacht. VLAG en EPW, beiden ook met Wageningse inbreng, haalden er samen dertien. De beide universiteiten van Amsterdam voeren met hun onderzoekschool BioCentrum Amsterdam negen projecten uit, de Groningse onderzoekschool GBB acht. (HOP/HPvL)

De Associatie van Biotechnologische Onderzoekscholen gaat ten onder aan het beleid van dezelfde overheid die de club zes jaar geleden oprichtte. De overheid wilde één aanspreekpunt om de Nederlandse biotechnologie te steunen met zeventien miljoen gulden. Inmiddels heeft de overheid de Abon niet meer nodig om het geld te verdelen. Zonder budget dreigt de Abon een ‘praatclub’ te worden, stelt bestuurslid prof.dr. G. Robillard. Om dat te voorkomen houdt de Abon op met bestaan. ,,Want praatclubs hebben we al genoeg in Nederland.”