Bibliotheek wil internationale visitatie

De bibliotheek vraagt om een internationale visitatie, nu het onderlinge kwaliteitsonderzoek met MIT en ETH Zürich niet doorgaat.

De TU kwam vorig jaar met het plan voor een zogenaamde bench mark met de bibliotheken van het MIT in Boston en de ETH in Zürich. Door bij elkaar in de keuken te kijken, zouden de drie ’topbibliotheken’ kunnen ontdekken of ze wel efficiënt zijn en de goede kwaliteit bieden.

Dat plan is nu van de baan omdat het MIT er niets in ziet. Alleen samen met Zürich acht de TU zo’n vergelijkend warenonderzoek niet zinvol. En het zoeken van nieuwe, geschikte partners kost volgens bibliothecaris dr. L.J.M. Waaijers te veel tijd.

Daarom is Waaijers nu met een nieuw plan gekomen. Hij wil dat een internationale commissie van deskundigen komend najaar de bieb grondig onder de loep neemt. ,,Een soort visitatiecommissie”, aldus Waaijers, die vindt dat zo’n onafhankelijk onderzoek elke twee jaar herhaald moet worden. In de Verenigde Staten worden universiteitsbibliotheken al regelmatig doorgelicht door deskundigen.

Of de biebwijzen echt aan het werk gaan, is nog niet zeker. Waaijers wacht eerst de reactie van het college van bestuur af, dat volgende week vergadert over het plan. Als het college Waaijers’ idee steunt, wil hij direct beginnen met het samenstellen van de commissie. ,,Begin 2000 moet het rapport klaar zijn.”