Onderwijs

BGC gaat de vrije markt op

DocVision heeft het Beeld en Grafisch Centrum overgenomen. De eerste plannen van directeur Ad van der Linde zijn: ,,De medewerkers op hun gemak stellen en een klantenonderzoek doen.%

%

De Erasmus Universiteit ging de TU al voor. Ook in Rotterdam is de huisdrukkerij overgenomen door DocVision. Directeur Ad van der Linde zag daar dezelfde voorzichtigheid als nu bij de TU. ,,Het bedrijfsleven wordt gezien als de boze buitenwereld en het duurt even voordat mensen daar doorheen kijken.%% Van der Linde ontkent niet dat in het bedrijfsleven anders wordt gewerkt dan bij de overheid. ,,Dat wil echter niet zeggen dat een bedrijfsmatige aanpak nadelig is voor medewerkers. Ook in ondernemingen wordt beseft % en misschien nog wel meer dan bij de overheid % dat medewerkers een cruciale rol spelen bij het succes van een dienstverlenend bedrijf.%%

Om het vertrouwen op te bouwen gaat DocVision de komende weken vooral praten met de medewerkers van het BGC. ,,Wij zijn niet van plan om op korte termijn van alles overhoop te gooien. We beginnen met een inventarisatie van de werkzaamheden en het klantenbestand. Daarna kijken wij verder.%%

Ook wordt kritisch onderzocht waarom het BGC slechts dertig procent van alle grafische werkzaamheden van de TU verzorgt. ,,Dat is een klein aandeel en wij willen dat dit groter wordt. Daarom gaan wij onderzoeken wat de reden hiervoor is. Levert het BGC niet het juiste product? Schort het aan de service? Of moet er iets veranderd worden in de logistiek?%%
Copyshops

Op langere termijn is Van der Linde van plan de copyservice in de TU-wijk sterk uit te breiden voor zowel studenten als medewerkers. ,,Het is vreemd dat meest gebruikte kopieermogelijkheden in de binnenstad zijn, terwijl de meeste studenten in de TU-wijk rondlopen waar de bibliotheek, de aula en alle faculteiten zich bevinden. Het is niet meer dan logisch dat er ook daar een plaats komt waar kleine of grote aantallen kopieën gemaakt kunnen worden. In Rotterdam hebben we al diverse copyshops opgezet die gerund worden door studenten. Naast de mogelijkheden voor kopiëren geef je studenten zo ook de kans om iets bij te verdienen.%%

Van der Linde wil verder het concept printing on demand verder uitbreiden. Dankzij de ontwikkeling van de digitale technieken is het mogelijk om in alle gewenste oplagen te drukken. Niet langer hoeven er vijfhonderd dictaten besteld te worden als er 438 nodig zijn. ,,Bovendien zijn snellere levertijden mogelijk bij printing on demand.%%

Ondertussen heeft Van der Linde bij zijn eerste contacten met klanten al begrepen dat zij het lastig vinden dat het druk- en kopieerwerk naar de BGC gebracht moet worden. ,,Wij zijn van plan binnenkort in de beheerseenheden onbemande servicepunten in te richten, waar dagelijks werk voor de drukkerij wordt gehaald en gebracht. Ook gaan wij onderzoeken of het een goed idee is om verspreid in de TU-wijk eveneens bemande servicecentra in te zetten.%%

De TU is voor DocVision een springplank naar de rest van de regio. Van der Linde doet daar beslist niet geheimzinnig over. ,,Wie ons overnamebeleid bekijkt, ziet dat wij ons willen specialiseren in documentmanagement voor bedrijven en grote instellingen. Dat moet de huidige medewerkers van het BGC alleen maar geruststellen. Het is voor ons ook van belang dat wij van deze overname een succes maken. Wij zijn dan ook van plan om dat te doen.%%

DocVision heeft het Beeld en Grafisch Centrum overgenomen. De eerste plannen van directeur Ad van der Linde zijn: ,,De medewerkers op hun gemak stellen en een klantenonderzoek doen.%%

De Erasmus Universiteit ging de TU al voor. Ook in Rotterdam is de huisdrukkerij overgenomen door DocVision. Directeur Ad van der Linde zag daar dezelfde voorzichtigheid als nu bij de TU. ,,Het bedrijfsleven wordt gezien als de boze buitenwereld en het duurt even voordat mensen daar doorheen kijken.%% Van der Linde ontkent niet dat in het bedrijfsleven anders wordt gewerkt dan bij de overheid. ,,Dat wil echter niet zeggen dat een bedrijfsmatige aanpak nadelig is voor medewerkers. Ook in ondernemingen wordt beseft % en misschien nog wel meer dan bij de overheid % dat medewerkers een cruciale rol spelen bij het succes van een dienstverlenend bedrijf.%%

Om het vertrouwen op te bouwen gaat DocVision de komende weken vooral praten met de medewerkers van het BGC. ,,Wij zijn niet van plan om op korte termijn van alles overhoop te gooien. We beginnen met een inventarisatie van de werkzaamheden en het klantenbestand. Daarna kijken wij verder.%%

Ook wordt kritisch onderzocht waarom het BGC slechts dertig procent van alle grafische werkzaamheden van de TU verzorgt. ,,Dat is een klein aandeel en wij willen dat dit groter wordt. Daarom gaan wij onderzoeken wat de reden hiervoor is. Levert het BGC niet het juiste product? Schort het aan de service? Of moet er iets veranderd worden in de logistiek?%%
Copyshops

Op langere termijn is Van der Linde van plan de copyservice in de TU-wijk sterk uit te breiden voor zowel studenten als medewerkers. ,,Het is vreemd dat meest gebruikte kopieermogelijkheden in de binnenstad zijn, terwijl de meeste studenten in de TU-wijk rondlopen waar de bibliotheek, de aula en alle faculteiten zich bevinden. Het is niet meer dan logisch dat er ook daar een plaats komt waar kleine of grote aantallen kopieën gemaakt kunnen worden. In Rotterdam hebben we al diverse copyshops opgezet die gerund worden door studenten. Naast de mogelijkheden voor kopiëren geef je studenten zo ook de kans om iets bij te verdienen.%%

Van der Linde wil verder het concept printing on demand verder uitbreiden. Dankzij de ontwikkeling van de digitale technieken is het mogelijk om in alle gewenste oplagen te drukken. Niet langer hoeven er vijfhonderd dictaten besteld te worden als er 438 nodig zijn. ,,Bovendien zijn snellere levertijden mogelijk bij printing on demand.%%

Ondertussen heeft Van der Linde bij zijn eerste contacten met klanten al begrepen dat zij het lastig vinden dat het druk- en kopieerwerk naar de BGC gebracht moet worden. ,,Wij zijn van plan binnenkort in de beheerseenheden onbemande servicepunten in te richten, waar dagelijks werk voor de drukkerij wordt gehaald en gebracht. Ook gaan wij onderzoeken of het een goed idee is om verspreid in de TU-wijk eveneens bemande servicecentra in te zetten.%%

De TU is voor DocVision een springplank naar de rest van de regio. Van der Linde doet daar beslist niet geheimzinnig over. ,,Wie ons overnamebeleid bekijkt, ziet dat wij ons willen specialiseren in documentmanagement voor bedrijven en grote instellingen. Dat moet de huidige medewerkers van het BGC alleen maar geruststellen. Het is voor ons ook van belang dat wij van deze overname een succes maken. Wij zijn dan ook van plan om dat te doen.%%

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.