Beter dan paars

Daar zat het ‘TB-schaduwkabinet’, onberispelijk in pak zoals het goede ministers betaamt, tussen andere teams, voornamelijk afgevaardigd door ministeries. Ook een team van stafmedewerkers van het college van bestuur van de TU was van de partij. Visser, minister van Economische Zaken van het TB-team: ,,We waren de enige studenten en dachten in het begin dat het daarom helemaal niets zou worden.”

Onder hun tafel staat een tas met de nodige vakliteratuur: studieboeken uit het TB-curriculum. Op tafel een laptop en stapels ongeordend papier. Boven tafel wordt voornamelijk veel gepraat. ,,Vijf voor drie moeten de volgende beslissingen worden ingeleverd.” ,,Zijn we al in oplossingen aan het denken?” ,,Wat is de collectieve lastendruk in 2002?” Schaduwkabinetten nemen hun beslissingen in haast en chaos.

Doel van het spel was om het beleid van het tweede Paarse Kabinet te overtreffen en daarbij ook nog een goede waardering van het Nederlandse volk te krijgen. Om dit te bereiken had ieder team de mogelijkheid om een waarde te geven aan bepaalde parameters, zoals de hoogte van de BTW en het minimumloon. Bagli, vandaag even minister van Financiën: ,,Dat is lastiger dan je denkt. Het regeerakkoord beperkt bijvoorbeeld je vrijheid. En beslissingen op het ene beleidsvlak kunnen onverwachtse effecten hebben op uitkomsten op andere terreinen.” De beslissingen worden door middel van een simulatie doorgerekend, waarna de totaalresultaten bekend worden.

Na twee speelronden staan de TB-ers eerste, op de voet gevolgd door de cvb-staf. ,,Deze tussenstand lijsten we in”, roept Bagli triomfantelijk. Maar even later wordt er al weer druk gefilosofeerd over de beslissingen voor het nieuwe jaar. In het vervolg van de game is het team niet meer zo succesvol. ,,Het instorten van de huizenmarkt heeft ons waarschijnlijk genekt”, aldus de minister van Financiën. Daardoor werd het team uiteindelijk veertiende van zesentwintig deelnemers, niet voldoende om door te dringen tot de finaleronde. Visser: ,,We hebben gewoon te vroeg gepiekt. Maar andere teams deden ook al voor de derde keer mee. Die wisten precies hoe ze het aan moesten pakken.”

Vanaf de zijlijn kritiek hebben op het kabinet is niet moeilijk. Ook Ruben Visser en Michel Bagli, studenten technische bestuurskunde, discussiëren thuis regelmatig over het overheidsbeleid. De conclusie? ,,Vaak denk je toch wel dat het beter kan”, aldus Visser. Om te ervaren hoe het is om een land te besturen, schreven ze zich met twee medestudenten in voor de ‘Government Game’, die vorige week woensdag plaatsvond in Sociëteit de Witte in Den Haag.