Belastingvoordeel

Studenten die niet zelfstandig wonen (in bijvoorbeeld studentencomplexen) en minder dan drie- tot vijfduizend gulden spaargeld hebben, kunnen een deel van de gemeentebelastingen terugkrijgen.

/strong>

Als ze een formulier invullen, ontvangen ze de aan hun verhuurder betaalde onroerende zaakbelasting (ozb) terug. Gemiddeld betalen studenten zestig tot tachtig gulden ozb per jaar. De gemeente verwacht dat ongeveer drieduizend studenten gebruik zullen maken van de regeling. Dat is zestig procent van de ongeveer 4800 studenten die in onzelfstandige woningen in Delft huizen.

Teruggave was eerder alleen mogelijk voor mensen die zelfstandig woonden. Na jarenlange discussie met studentenpartij Stip, stelt het gemeentebestuur deze oplossing voor. Delft is de eerste gemeente die een aparte regeling treft voor inwoners die niet zelfstandig wonen.