Banken strijden om de student

Houd je aan het einde van je geld ook een stuk maand over? Banken spelen hier maar al te graag op in door zo aantrekkelijk mogelijke studentenpakketten aan te bieden.

br />
Vooral de Postbank, de ABN-Amro en de Rabobank bieden veel voorzieningen: rood staan, gratis internetbankieren, een goedkope creditcard, studentenkrediet en voordelige verzekeringen. Met ludieke acties en een scala aan gadgets en aanbiedingen trachten ze studenten binnen te halen. Een minuut gratis winkelen, een spotgoedkope laptop, een gratis tweedehands fiets, het kan allemaal.

Toch verwisselen studenten niet snel van bank. ,,Het maakt voor een betaalrekening niet zoveel uit bij welke bank je zit. De rente is toch wel ongeveer hetzelfde”, meent wiskundestudente Eline Jonkers. Bijna alle studenten blijven dan ook bij de vertrouwde bank van hun jeugd. En ook een minuut gratis winkelen van de Postbank verandert daar weinig aan.

,,Naamsbekendheid is nooit weg voor een bedrijf, maar ik denk niet dat iemand door die actie overstapt naar de Postbank”, aldus TB-afstudeerder Herre van Kaam. Hij zit al van kinds af aan bij de Postbank. ,,Waarschijnlijk heb ik destijds een knuffelleeuw gekregen.”

Ook bouko Jan-Paul Coelingh heeft nog dezelfde rekening als vroeger. ,,Bij de Rabobank, een perfecte studentenbank. Internetoverschrijvingen kunnen binnen een paar uur binnen zijn, terwijl het bij de Postbank wel vijf dagen kan duren.”

Na zijn studie zal hij de keuze voor een bank heroverwegen. ,,De gunstige voorwaarden voor als je nog student bent vallen weg, dus dan moet je weer opnieuw gaan vergelijken. Wel heb je al zoveel ervaring met je ‘eigen’ bank, dat de kans groot is dat je klant blijft.”

Over ervaring gesproken: werktuigbouwer Merijn Pruis zit bij alle drie de grote studentenbanken. Bij de ABN heeft hij zijn studentenrekening omdat de Ssna (Stichting Studiefinanciering Nederlandse Antillen) er een rekening heeft geopend om zijn stufi op te storten. Maar Pruis is meer tevreden over de Postbank: ,,Als daar iets mis is, is het na één telefoontje opgelost.” En de Postbank heeft als enige een Studenten Advies Lijn. Hier zitten mensen die ‘echt verstand hebben’ van de financiële kwesties die studenten bezighouden. Toch is het stuk maand, op het eind van hun geld, bij Postbank-studenten het grootst. Deze bank wacht namelijk veruit het langst met het overmaken van de stufi.