Bachelor-titel kan student twee jaar beurs kosten

Door een kronkel in de wet kunnen studenten één of twee jaar beurs kwijt raken als hun universiteit een bachelors-examen invoert.

Volgens de regels van de prestatiebeurs krijgt een student zijn basisbeurs als lening. Pas als de student op tijd zijn einddiploma haalt, wordt die omgezet in een beurs die hij niet hoeft terug te betalen. Ook een bachelors (of kandidaats) dat een student na drie jaar haalt, kan gelden als einddiploma. De student moet dan zelf de Informatie Beheer Groep verzoeken zijn lening om te zetten in een beurs.

Daarmee beginnen de problemen voor studenten in een bachelor-master-opzet. Zij hebben net als iedere andere student recht op vier jaar beurs, en als ze een techniek- of bèta-studie volgen zelfs op vijf jaar. Maar dat vierde en vijfde beursjaar verspelen zij als ze na drie jaar hun lening laten omzetten in een beurs.

Ook het alternatief is niet aanlokkelijk. Studenten met een bachelors-diploma op zak kunnen zo’n verzoek om omzetting weliswaar achterwege laten, maar dan verplichten ze zichzelf meteen door te studeren en op tijd hun mastersdiploma te halen.

Daardoor is het onmogelijk er een paar jaar tussenuit te gaan na het kandidaats, bijvoorbeeld om te werken, en pas daarna door te studeren. ,,En dat leek nu juist één van de leuke kanten van het kandidaats”, zegt een studentendecaan. ,,Want dan worden pas echt heel verschillende studieroutes mogelijk.”

Aan het ministerie van Onderwijs ligt men niet wakker van deze regels. Het flexibele beurzenstelsel dat minister Hermans wil invoeren, lost niet alles op, geeft een woordvoerder toe. ,,Maar Hermans heeft ook gezegd dat er over tussendiploma’s te praten valt. Universiteiten die dat willen, moeten zich maar melden.”

Een aantal universiteiten rekent erop dat deze kronkel in de wet inderdaad zal worden rechtgetrokken. De Universiteit van Amsterdam wil in september van start gaan met een vijfjarige bèta-studie in een bachelor-master-opzet. De universiteiten in Wageningen en Eindhoven willen in het jaar 2000 zelfs al hun studies die opzet geven. Voor de andere universiteiten zijn de beursregels vooralsnog een belangrijke reden om dat niet te doen. (HOP/HOb)