Arbeidsmarkt verslechtert snel

De snel verzwakkende economie begint academici nerveus te maken over hun kansen op de arbeidsmarkt. Dat leidde afgelopen vrijdag tot een spectaculaire opkomst van bijna vierduizend studenten en net afgestudeerden bij de eerste Nationale Carrièrebeurs voor Academici.

br />
Een teken aan de wand was de afwezigheid van CMG op de carrièrebeurs. Het it-bedrijf was hoofdsponsor, maar meldde zich zelf op een laat moment af bij organisator Nobiles. Extra geld uitgeven aan de werving van nieuw personeel heeft weinig zin als er vanwege slechte economische vooruitzichten een vacaturestop is afgekondigd.

Andere bedrijven, zoals Philips en Atos/Origin, erkennen dat er momenteel niet zoveel vacatures zijn. Maar ze moeten wel acte de présence blijven gegeven om straks nog in de gratie te zijn bij de ‘starter’ als het economisch tij onverhoopt weer ten goede keert. ,,Bovendien proberen we toch altijd de besten te selecteren uit een breed aanbod”, aldus Sonya Taibina van Philips. (HOP/WK)