Column: Birgit van Driel

Amper 18 jaar

Birgit heeft veel geleerd toen ze studeerde, zowel over haar vakgebied als over zichzelf. Ze geeft tips aan eerstejaars om het maximale uit hun studententijd te halen.

Foto © Sam Rentmeester . 20220602  .
 Birgit van Driel, columnist  Delta

Het voelt soms nog als de dag van gisteren dat ik op mijn 18e op een zondagavond aankwam op de Beestenmarkt in Delft voor het openingsfeest van de OWee. Een paar weken geleden, 18 jaar later, vond het openingsfeest 2024 plaats op de campus. Die zondag van de OWee is – hoeveel er in 18 jaar ook veranderd is – voor veel gespannen studenten nog steeds het begin van de beste tijd van hun leven.

Voor mij was die avond het begin van de tijd waarin ik mijn beste vrienden heb leren kennen, die mooie verhalen heeft opgeleverd en waarin ik extreem veel heb geleerd: over chemische technologie maar vooral ook over mezelf. Die avond lag de wereld en haar oneindige mogelijkheden aan mijn voeten. Spannend en onbekend, maar daarom juist oh, zo leuk.

Kans gemist? Laat je niet gek maken

Voor jullie die pas net geboren waren toen ik mijn eerste stappen in Delft zette, heb ik de volgende tips om van je studietijd de tijd van je leven te maken.

• Doe je best, je studententijd is echt leuker als het een beetje loopt met de punten. Samen afzien in de UB schept een band, vooral als dit leidt tot goed resultaat wat vervolgens natuurlijk gevierd kan worden. Maar, genoeg is genoeg, en af en toe een zesje, een herkansing of een klein beetje studievertraging is echt geen ramp.
  • Doe wat je leuk vindt en wees niet bang van richting te veranderen of zelfs een beetje te zwalken (in mijn geval van IO naar MST met een minor kunstgeschiedenis, tot Materiaalkunde).
  • Let op, kijk om je heen, en pak wat je pakken kan. Kansen zijn overal, maar niemand komt ze op een presenteerblaadje brengen. Commissies? Bestuur? Te gek masteronderzoek? Een tijdje naar het buitenland? De politiek in? Een bedrijfje starten? Een toffe bijbaan? Alles kan, als je maar oplet, proactief bent en snelt handelt. Zo heb ik mijn bachelor eindproject (dat heeft geleid tot mijn promotieonderzoek) gevonden door een professor te benaderen naar aanleiding van een artikel in Delta. Kans gemist? Laat je niet gek maken, er komt zo weer een volgende voorbij.
  • Doe mee en wees een actief onderdeel van de gemeenschap. Samen met de 26 duizend studenten en 8000 staf zijn we de TU Delft. Ook jij bent een onderdeel van dit grotere geheel, dus laat van je horen en draag wat bij, op je eigen manier.
  • Vind een veilige bubbel en kom er weer uit. Iedereen heeft behoefte aan een plek waar je je thuis en begrepen voelt. Of dit nou een studentenhuis is, een vereniging (sport- / studie- / studenten-) of iets anders. Vind deze plek waar je tot rust kunt komen, maar kom er ook weer uit. Ga een tijdje naar het buitenland, onderneem eens wat met studenten van buiten je eigen vereniging en profiteer van de diversiteit van onze gemeenschap.

En tot slot maar wellicht wel de belangrijkste:

• Zeg ja (tenzij er een hele goede reden is om nee te zeggen), doe onverstandige dingen, maak fouten en leer ervan!

Ramses Shaffy vatte de intentie van al deze tips als volgt samen: Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder. Daar heb ik niets meer aan toe te voegen!

Birgit van Driel is sinds 2021 beleidsmedewerker bij de directie Strategic Development. Ze is terug van weggeweest op de TU Delft waar ze in 2006 begon met studeren en de faculteiten IO (eerste jaar), TNW (bachelor) en 3mE (PhD) heeft aangedaan. Na haar PhD is ze strategieconsultant geweest bij Kearney en Program Officer bij NWO-TTW.

Columnist Birgit van Driel

B.A.vanDriel@tudelft.nl