Akkoord: studenten medezeggenschap krijgen 500 tot 1.200 euro per maand

De vergoedingen voor studenten in de medezeggenschap moeten omhoog, hebben studentenorganisaties en onderwijsinstellingen afgesproken. Voor studenten in de centrale raden wordt de richtlijn 500 tot 1.200 euro per maand. Voor facultaire of decentrale raden is dat tussen de 250 en 525 euro.

Studenten in de medezeggenschap praten mee over het beleid van hun hogeschool of universiteit. Op belangrijke punten hebben ze zelfs instemmingsrecht. Bij die verantwoordelijkheid hoort een adequate vergoeding, vinden alle partijen.

In 2018 kwamen onderwijsinstellingen en studentenorganisaties al een urennorm overeen. Studenten in een centrale raad zouden daaraan ongeveer acht uur per week besteden, spraken ze af. Maar bij wo-studenten is dat eerder rond de twintig uur per week.

Toen de urennorm er eenmaal was vroeg de Tweede Kamer ook om een landelijke richtlijn voor financiële vergoedingen voor studenten in de medezeggenschap. Demissionair onderwijsminister Dijkgraaf is blij dat die er nu is, schrijft hij aan de Tweede Kamer. Daarmee is de kans groot dat de universiteiten en hogescholen hun toegezegde drie miljoen krijgen. Dat bedrag moeten ze met elkaar delen.

HOP, Olmo Linthorst