Afgestudeerden moeten verhuizen

Studenten moeten hun kamer uit als ze zijn afgestudeerd, vindt demissionair minister Kamp van Volkshuisvesting. Studentenhuisvester Duwo steunt het plan.

/strong>

Kamp werkt aan een wijziging van het burgerlijk wetboek waarin de huurbescherming voor studentenflats wordt beperkt. Wie niet meer studeert, moet vertrekken. Verder wil Kamp dat kantoorpanden voortaan vijf jaar lang aan studenten verhuurd mogen worden. Nu is dat nog drie jaar. Hij zal ook daarvoor nog dit jaar een wetswijzigingsvoorstel indienen.

Duwo pleit al jaren voor een beperking van de huurbescherming en juicht de plannen van de minister toe. ,,Voor studenten moet woonruimte op korte termijn beschikbaar zijn. Als je twee jaar moet wachten, ben je alweer bijna aan afstuderen toe”, zegt Duwo-directeur Jan Benschop.

In twee studentencomplexen van Duwo is een clausule aan het huurcontract toegevoegd waarin staat dat de huurder TU-student moet zijn. Wie niet meer ingeschreven staat bij de TU, moet binnen zes maanden de woning verlaten. De complexen aan de Balthasar van der Polweg en het Westplantsoen zijn met steun van de TU gebouwd en daarom uitsluitend bestemd voor TU-studenten.

Voormalig staatssecretaris Remkes kwam al onder Paars met het idee van de ‘campuscontracten’, waarin de huur van een kamer aan de studieduur wordt verbonden. Kamp zet dus op dat punt het oude beleid voort.

De Landelijke Studentenvakbond Lsvb verzet zich tegen het plan van Kamp met het argument dat er geen woningen beschikbaar zijn voor starters. Studenten moeten daarom wel blijven zitten in hun studentenflat. Ook oppositiepartij GroenLinks ziet niets in ‘een keihard oprotcontract’. Een woordvoerder: ,,Ook voor pas afgestudeerden zijn er nauwelijks woningen. Ze kunnen nergens heen.”

GroenLinks presenteerde in oktober een inittiatiefwet om huursubsidie voor kamerbewoners mogelijk te maken. De woningbouwcorporaties zouden dan sneller geneigd zijn dergelijke woonruimte te bouwen. Het plan kan op de steun rekenen van de studentenbonden, de woningbouwcorporaties en van Kences, het kenniscentrum studentenhuisvesting in Utrecht.