Pro-Palestijnse protesten

Actievoerders ‘teleurgesteld’ na gesprek met bestuurslid Mudde; protestmars over Delftse campus

Het geplande gesprek tussen pro-Palestijnse actievoerders en het college van bestuur bleef donderdag beperkt tot het overhandigen van de eisen en het maken van een nieuwe afspraak. In de protestmars na afloop liepen bijna honderd mensen mee.

Pro-Palestijnse protestmars op de campus van de TU Delft. (Foto: Marjolein van der Veldt)

De actievoerders waren hoopvol: bij de walk-out afgelopen maandag kwam vice-collegevoorzitter Rob Mudde al na een half uur langs voor een ontmoeting. In dat korte gesprek spraken actievoerder Tom Twigt, het gezicht van de demonstraties, en Mudde af om donderdag verder te praten.

Maar nadat dat gesprek donderdag plaats had gevonden, voelde Twigt zich ‘afgescheept’, vertelt hij na afloop aan Delta. “Ik ben teleurgesteld. Ze hintten er duidelijk op om het kort te houden. Hopelijk kunnen we volgende keer daadwerkelijk in discussie.”

Voor het gesprek waren Twigt en drie mede-actievoerders, onder wie universitair hoofddocent Filippo Santoni de Sio en een woordvoerder van BK Scholars for Palestine, uitgenodigd op de faculteit Werktuigbouwkunde (ME). Daar nam een medewerker van Integrale Veiligheid hen mee naar een ongemeubileerde ruimte op de begane grond. Stoelen ontbraken. Vice-collegevoorzitter Rob Mudde en ME-decaan Fred van Keulen arriveerden even later.

Volledige transparantie

Na een voorstelronde overhandigden de actievoerders, zoals maandag afgesproken, een document met eisen aan Mudde. Net als activisten op andere universiteiten, eisen ze onder meer volledige transparantie over en verbreking van de banden die de TU Delft heeft met Israëlische universiteiten en bedrijven, solidariteit met onderdrukte Palestijnse academici en publieke veroordeling van de ‘aanhoudende genocide in Gaza’.

Voor het gesprek inhoudelijk kon worden, zei Mudde graag volgende week te willen doorpraten over het onderwerp. Wanneer dat nieuwe gesprek plaatsvindt, is nog onbekend.

De woordvoerder kan niet zeggen of de universiteit gehoor gaat geven aan oproep tot transparantie. De universiteiten werken volgens hem aan een ‘gezamenlijke lijn’. In hoeverre de TU Delft inzicht zal geven in de samenwerkingen, ‘is afhankelijk van wat die gemeenschappelijke lijn gaat zijn als die komt’. Sommige andere universiteiten hebben wel al inzicht geboden.

Protestmars

Op het gesprek met Mudde volgde het derde protest van de afgelopen tijd. Dat begon, zoals de eerdere twee, op de Free Zone bij de faculteit EWI. Daar gaf Twigt een korte samenvatting van het gesprek met het cvb. Na zijn speech kwam de groep van circa honderd mensen in beweging.

Met spandoeken en protestborden in de hand, liepen ze naar het gebied tussen de Aula en de universiteitsbibliotheek. De actievoerders scandeerden leuzen als “Shame on TU Delft”  en “Disclose, divest, we will not stop, we will not rest” over het campusterrein. Onderaan het grasdak van de universiteitsbibliotheek hielden ze halt. Binnen uur nadat de actie begon op de Free Zone, ging iedereen uiteen.

De actievoerders zeggen te willen doorgaan met de protesten zolang het cvb niet alle eisen inwilligt. Het is de bedoeling dat die demonstraties eveneens rustig verlopen. Om daarvoor te zorgen, houdt de organisatie doorlopend contact met de afdeling Integrale Veiligheid van de TU Delft.

Andere universiteiten

In andere universiteitssteden ging het er deze week steviger aan toe. In Groningen, Wageningen, Nijmegen en Maastricht staan momenteel tentenkampen. In de Limburgse hoofdstad zijn zelfs zes demonstranten in hongerstaking. De actievoerders in Eindhoven braken hun kamp dinsdag af na aanhoudende regenbuien.

Protesten op de Erasmus Universiteit gingen donderdag niet door, omdat de universiteit uit voorzorg haar deuren gesloten hield. De Universiteit van Amsterdam ging donderdag juist weer open, na enkele dagen dicht te zijn geweest nadat grootschalige protesten daar de afgelopen tijd flink uit de hand liepen. In Utrecht leidden protesten gisterenavond opnieuw door ontruiming door de politie.

In Leiden hielden de studenten zich relatief rustig. Tot nu. Hoewel de details van ‘enkele concrete stappen’ die de universiteit wil nemen met betrekking tot Israëlische banden pas vrijdag bekend worden, zijn die maatregelen voor actiegroep Students for Palestine niet voldoende, schrijft universiteitsblad Mare. Zij hebben met circa vijftig actievoerders het Wijnhavengebouw in Den Haag (onderdeel van de Universiteit Leiden) bezet.

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl