Actievoerders bezetten hal van universiteitenvereniging

Pro-Palestijnse actievoerders hebben op 4 juni het Haagse gebouw van universiteitenvereniging UNL bezet. Ze willen dat de universiteiten de banden met Israël verbreken. Een groot spandoek met ‘Boycott & divest’ hangt aan de gevel, met ernaast een doek dat de universiteiten medeplichtig verklaart aan genocide.

“Het is redelijk intimiderend”, zegt een woordvoerder van UNL. “We zijn in overleg met elkaar en met de politie over wat nu verstandig is.” Volgens de woordvoerder zijn de actievoerders aan het verkeerde adres. “Wij nemen geen beslissingen over de samenwerking van universiteiten met welke organisatie dan ook. Dat doen de universiteiten zelf. Binnen de vereniging wisselen we kennis uit, maken we afspraken over de cao en zetten we ons in voor zo goed mogelijke randvoorwaarden voor universiteiten.”

Een voorbeeld van dat laatste is de richtlijn voor demonstraties waar de UNL onlangs mee kwam. Volgens experts voldoet deze niet aan het demonstratierecht.