Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus
Tramlijn 19

Aanleg trambaan ligt stil vanwege leverings­problemen

Uitgerekend de snufjes die van tram 19 de meest robuuste lijn van Europa moesten maken, leiden tot een bouwstop. MRDH onderzoekt de opties en zegt niks over de planning.

Het tracé van de tramlijn-in-aanbouw ligt er verlaten bij. (Foto: Jos Wassink)

De bouwplaats van tramlijn 19 is het stilste deel van de campus in deze eerste septemberweek. Op de campus bewegen fietsers en voetgangers zich druk door elkaar heen, maar het tramtracé ligt er verlaten bij. Geen werker, geen machine die hier actief is. Alsof er een staking is uitgebroken. Maar nee. De TU Delft laat op intranet weten wat er aan de hand is: er zijn toeleveringsproblemen.

 

Tegenvallers

Dorine Dijs, woordvoerder van Metropool Regio Den Haag Rotterdam (MRDH), vertelt dat er niet een maar twee tegenvallers zijn die MRDH hebben doen besluiten het werk voorlopig stil te leggen. De levering van de zogenoemde compensatiekabel is de eerste tegenvaller. Die bleek na productie niet aan de gevraagde specificaties te voldoen. Voor de compensatie van elektromagnetische storingen maakt het verbeterde elektromagnetische reductiesysteem (zie de video onderaan) gebruik van verschillende geleiders in de ondergrond en de bovenleiding. Effectieve compensatie is afhankelijk van de juiste weerstand van de kabels.

Twee wandelaars en een fietser op de TU Delt campus.
Campusbezoekers zullen extra geduld moeten oefenen. (Foto: Jos Wassink)
Vezelversterkt beton

MRDH loopt nu verschillende opties na. Mogelijk kan de kabel ondanks afwijkende specificaties toch gebruikt worden, of misschien moet er toch een nieuwe kabel komen. En anders kan het elektromagnetische reductiesysteem aangepast worden aan de geleverde kabel in plaats van andersom.

De tweede teleurstelling is de productie van het zogenoemde vezelversterkte beton dat een krimp- en scheurvrije baan moet garanderen. Dijs vertelt dat het lang geduurd heeft voordat er een leverancier voor gevonden was. De definitieve bestelling wacht nu op de test van een proefproductie.

Hoeveel extra vertraging deze nieuwe tegenvallers de geplaagde tram 19 gaan opleveren valt niet te zeggen, aldus Dijs. “Het enige dat we wel zeker weten, is dat de oplevering van het voorjaar van 2024 naar achter verschuift.”

Overigens ligt niet al het werk stil. Aan de keerlus aan de Van den Broekweg wordt nog wel gewerkt.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.