Stroomstoringen, verkeersinfarcten en overstromingen maken soms pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar onze technische infrastructuur is. Op 7 juni start een 4TU samenwerking die technologie veerkrachtiger wil maken: het 4TU Resilience Engineering centrum.
Net als de andere 4TU onderzoekscentra is ook het Resilience Engineering centrum geen fysiek gebouw, vertelt directeur dr.ir. Marjolein Dohmen-Jansen vanuit de trein, maar een bundeling van research en onderwijs van de vier universiteiten (Delft, Eindhoven, Enschede, Wageningen) waarbij de samenwerking veelal op afstand verloopt, en mensen elkaar opzoeken als het nuttig is.
Het centrum voor Resilience Engineering, in het Nederlands vertaald als veerkrachttechnologie, gaat donderdag 7 juni 2018 van start tijdens een bijeenkomst in de Rotterdamse Science Tower. Onderzoekers sluiten zich later die dag aan bij activiteiten van Rotterdam Resilience Day. In Nederland zijn Rotterdam en Den Haag als enige steden aangesloten bij een wereldomspannend netwerk van 100 veerkrachtige steden als een initiatief van de Rockefeller foundation.
Dohmen-Jansen noemt de tsunami in Azië in 2004 als inspiratie
In het persbericht motiveert directeur Dohmen-Jansen het onderzoeksgebied als volgt: “Allerlei technologische systemen zijn steeds meer met elkaar verbonden en/of afhankelijk. Dat gegeven in combinatie met ontwikkelingen als klimaatverandering en groei van de wereldbevolking, maakt samenlevingen kwetsbaar. Met ons kenniscentrum combineren we expertise van wetenschappers en ingenieurs op verschillende gebieden om de grote uitdagingen van vandaag en morgen aan te gaan. Om veerkrachtige samenlevingen te bouwen waarmee we de impact van incidenten, rampen en langdurige stress verminderen of absorberen.”
Maar maakt veerkracht systemen niet duurder doordat je bijvoorbeeld voorziening dubbel aanbrengt als vorm van redundantie? Bij aanbestedingen wint doorgaans de goedkoopste aanbieder.
“Jarenlang lag de focus inderdaad op efficiëntie en de laagste prijs”, zegt Dohmen-Jansen, zelf waterbouwkundig civiel ingenieur. “Maar veerkracht is nu een ontwerpcriterium aan het worden zodat je het kunt meten en kwantificeren. Op lange termijn is veerkrachtig bouwen niet per se duurder. De aanleg kan meer kosten, maar de kosten door verstoringen worden lager.”
Dohmen-Jansen noemt de tsunami in Azië in 2004 als inspiratie. Veel verwoesting had voorkomen kunnen worden door de mangrovebomen langs de kust, maar die waren veelal geruimd om plaats te maken voor garnalenkwekerijen. Het liet haar zien hoe de economie de veerkracht van een gebied kan ondermijnen. Ze zegt: “Er valt veel te leren van hoe de natuur reageert in extreme situaties.”
Vanuit TU Delft zijn prof.dr.ir. Bas Jonkman (CiTG) en dr. Tina Comes (TBM) lid van de stuurgroep van de organisatie.
Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.