Campus
Kostenbesparing

TU stopt met papieren uitgave Delft Matters

Delft Matters (DM), het TU-magazine voor alumni, medewerkers en studenten, stopt na juli 2025 als papieren blad. Daarvoor in de plaats komt een online alternatief. De voorganger van DM, Delft Integraal, begon in 1984 met een oplage van zesduizend. De oplage is nu ongeveer negen keer zo groot.

(Foto: Marjolein van der Veldt)

De aankondiging dat de papieren versie van Delft Matters verdwijnt en volledig digitaal verder gaat, staat op de achterzijde van het meest recente nummer. Dat viel op 3 december bij de eerste abonnees op de mat. Hen wordt gevraagd om hun mailadres door te geven, zodat ze DM ook in de toekomst blijven ontvangen. read-more-closed

De oplage van het tweejaarlijkse papieren blad telt grofweg 50 duizend Nederlandse en dik 6 duizend Engelse magazines van zestig pagina’s. Volgens communicatiedirecteur Carola de Vree is de TU Delft om duurzaamheidsredenen al langer bezig om drukwerk tot een minimum te beperken. Abonnees in het buitenland krijgen DM al sinds zomer 2023 digitaal, behalve als zij 15 euro per jaar betalen om het papieren blad thuis te ontvangen. Maar de kosten van papier, bezorging en drukwerk blijven ieder jaar stijgen. “Daarom kiezen we ervoor Delft Matters niet meer op papier uit te geven”, aldus De Vree.

In juli zal het laatste nummer op papier uitkomen. Dat zal dan de zevende editie zijn.

‘Groot gemis’

Delft Matters verscheen voor het eerst in de zomer van 2022, als opvolger van Delft Integraal. De opdrachtgever voor DM, de afdeling Alumni Relations, en de redactie van Delta die het blad produceert, hadden in de periode daarvoor gewerkt aan een restyling. Insteek, uitstraling en doelgroep werden daardoor zo anders dat ze vonden dat de naam Delft Integraal niet meer paste.

Zo maakten artikelen over wetenschappelijke vindingen deels plaats voor verhalen over maatschappelijke uitdagingen als klimaatverandering en de manier waarop de TU Delft die wil helpen oplossen. Ook komt de alumnistrategie TU Delft for Life op allerlei manieren in Delft Matters terug. Die strategie beoogt de (mogelijke) relaties tussen alumni, medewerkers en studenten te verstevigen, vanuit het idee dat zij als gemeenschap meer kunnen bereiken dan afzonderlijk van elkaar. Niet voor niets wordt DM ook fysiek (in kleine oplage) en digitaal (aan studenten) over de campus verspreid.

‘Het voordeel is dat we ook andere vormen van communicatie kunnen benutten’

Jasper Peterich, directeur van Alumni Relations, noemt het verdwijnen van de papieren DM ‘een groot gemis’. Hoofdredacteur Saskia Bonger sluit zich daarbij aan. Hoe het digitale alternatief eruit gaat zien, kunnen beiden nog niet zeggen. Daarover zijn beide teams met elkaar in overleg.

Wat Peterich betreft blijven in ieder geval ‘de artikelen die laten zien wat er in Delft op wetenschappelijk gebied gebeurt’. “Ook blijven we alumni op de hoogte houden van wat er in de TU Delft for Life community aan activiteiten plaatsvindt.” Daarbij hoopt hij ‘van de nood een deugd te maken’ door met een digitale DM alumni ‘nog meer bij de TU Delft te betrekken’. read-more-closed

E-mailadressen verzamelen

Is het niet juist moeilijker om alumni, helemaal als ze op leeftijd zijn, online te bereiken? Hoofdredacteur Bonger weet uit ervaring bij Delta hoeveel moeite het kost om lezers te trekken met alleen digitale middelen. “Dat is keihard werken, maar daarvoor zullen we voor Delft Matters zeker een oplossing proberen te vinden.”

De Vree benadrukt de voordelen van digitaal. “We kunnen meer op maat informatie bij alumni brengen.” Daarbij ziet zij dat ‘ook voor ouderen online steeds meer de norm wordt’. “Het voordeel van digitale communicatie met alumni is dat we ook andere vormen van communicatie kunnen benutten, zoals video’s en misschien podcasts.”

Het is volgens Peterich nu vooral de uitdaging om e-mailadressen te verzamelen. Alumni Relations gaat ervan uit dat er momenteel 110 duizend alumni in leven zijn. Er staan nu 100 duizend namen in de database. Van 70 duizend mensen is er een postadres en van 50 duizend een e-mailadres.

Hoe het begon

Het eerste nummer van de voorganger van Delft Matters, Delft Integraal, verscheen in 1984. Het met zwartwit foto’s geïllustreerde blad werd gedrukt met één steunkleur: TU-blauw. Het colofon vermeldde een oplage van zesduizend stuks. Vanaf het allereerste begin was er ook een Engelstalige versie: Delft Outlook. De oplage hiervan bleef onvermeld in het colofon.

In het eerste nummer stonden artikelen over robotica, echo-akoestiek, offshore en materiaalonderzoek

Met Delft Integraal beoogde toenmalig rector magnificus prof.ir. B.P.Th. Veldman ‘de afnemers van onze afgestudeerden en van onze onderzoeksresultaten systematisch te informeren over wat de TH kan en wat zij doet’, schreef hij in het voorwoord.

Redactie

De redactie van hoofdredacteur Jeannine Liebrand voegde daaraan toe dat ze de lezers met het blad een kijk wilde gunnen op het onderzoek en onderwijs van alle afdelingen en de samenhang duidelijk wilde maken tussen de verschillende disciplines. In het eerste nummer stonden artikelen over robotica, echo-akoestiek, offshore en materiaalonderzoek.

In de 38 jaar daarop werd Delft Integraal vele malen opgefrist en gerestyled (in 1994 werd het blad full colour). Het blad werd lange tijd gemaakt door een team van interne en externe medewerkers onder leiding van een hoofdredacteur. Vanaf de 24ste jaargang in 2007 kwam het magazine onder de hoede van de redactie van Delta. Die maakt het blad op journalistieke wijze, al valt dat werk niet onder de journalistieke onafhankelijkheid van Delta.

  • Delft Integraal is hier terug te lezen.
  • Delft Matters is hier te vinden.
Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.