128 duizend studenten krijgen hogere beurs

128 duizend studenten ontvangen vanaf woensdag voor het eerst een aanvullende beurs of krijgen een hoger aanvullend beursbedrag. Dit komt doordat de inkomensgrens van hun ouders per 1 januari 2024 is verhoogd, meldt studiefinancier DUO.

Studenten krijgen nu de aanvullende beurs als het inkomen van hun ouders lager is dan 70 duizend euro. Die grens lag voorheen op 53.900 euro. Het verhogen van de inkomensgrens van ouders is één van de maatregelen uit het wetsvoorstel ‘Herinvoering basisbeurs hoger onderwijs’.

Momenteel ontvangen in totaal 180 duizend studenten een aanvullende beurs. Er zullen nog meer studenten bijkomen, voorspelt DUO, want voor 64 duizend studenten zijn er nog ‘aanvullende gegevens’ nodig voordat hun recht op een aanvullende beurs vastgesteld kan worden.

De aanvullende beurs is maximaal 457,60 euro per maand. Die komt boven op de basisbeurs van 121 euro voor thuiswonenden en 466,69 euro per maand voor uitwonende studenten. (HOP, BB/ Delta, AdB)