Ook internationals vragen basisbeurs aan

Zo’n 14,5 duizend internationale studenten krijgen in Nederland studiefinanciering, meldt DUO. Dat zijn er meer dan voorheen, misschien mede door de nieuwe basisbeurs.

Het radioprogramma Nieuws en Co heeft de cijfers opgevraagd bij studiefinancier DUO en liet partijleider Pieter Omtzigt van NSC in de uitzending van vrijdagavond reageren. Omtzigt verwacht de komende jaren een sterke toename.

In 2021 kregen ruim negenduizend internationale studenten studiefinanciering en in 2022 waren het er twaalfduizend. Het huidige kalenderjaar is nog niet voorbij, maar in 2023 zullen het er dus ongeveer 14,5 duizend zijn. Dat is één op de acht à negen internationale studenten.

Jongeren uit andere landen in de Europese Economische Ruimte (EER) kunnen hier in principe tegen dezelfde voorwaarden studeren als studenten uit Nederland. Ze betalen het lage, wettelijk collegegeld (anders dan studenten van buiten Europa).

Ze krijgen ook recht op studiefinanciering als ze naast hun studie een bijbaan hebben. Voorheen moesten ze dan minstens 56 uur in de maand werken. Na rechtszaken is die norm verlaagd naar 32 uur of – als ze hier al een poos werken – 24 uur.

Universiteiten en hogescholen waarschuwen tegen drastische maatregelen die de komst van buitenlandse studenten hinderen. De politiek wil het kind met het badwater weggooien, menen ze. (HOP, BB)