Column: Mirte Brouwer

Laat Aan ’t Verlaat en Abtswoude bloeit! bestaan

Komend jaar verdwijnen bijna vierhonderd studentenkamers bij Aan ’t Verlaat en Abtswoude bloeit! Studentcolumnist Mirte Brouwer pleit voor het behoud van deze kamers tot er meer studentenhuizen zijn bijgebouwd.

Mirte Brouwer zit op een bankje

In 2015 is de Stichting Herontwikkeling tot Studentenhuisvesting Delft (SHS) met veel inventiviteit begonnen aan het transformeren van leegstaande panden in studentenwoningen. Hiermee hebben ze inmiddels 420 wooneenheden gerealiseerd verspreid over drie projecten, een fantastische bijdrage aan het terugdringen van het kamertekort in Delft.

In de buurt van de Delftse Hout, naast de GGZ-locatie, ligt de straat Aan ‘t Verlaat. Hier zijn in 2015 twee projecten opgeleverd door de SHS. De voormalige Zusterflat is na tien jaar leegstand verbouwd tot 150 studentenkamers en de Paviljoens aan Aan ‘t Verlaat zijn na twee jaar leegstand verbouwd tot 131 kamers. Ook aan de andere kant van de stad, iets voorbij de Hoven, is SHS aan de slag gegaan met het project Abtswoude Bloeit! In het voormalige verzorgingshuis Abtswoude wonen sinds 2018 110 studenten. In hetzelfde pand wonen cliënten van KesslerPerspektief, ouderen, zorgmedewerkers en Oekraïense vluchtelingen.

Drie mooie projecten dus, die op een creatieve manier gebruik maken van bestaande leegstaande panden. Maar de projecten lopen ten einde; de laatste studenten moeten zomer 2025 vertrokken zijn van Aan ‘t Verlaat, en de bewoners van Abtswoude Bloeit! hebben bericht gehad dat ze per november 2025 moeten vertrekken. De ontruiming betekent dat bijna 400 studenten hun huizen moeten verlaten.

Aan de bewoners is niet gecommuniceerd wat er nu met de panden gaat gebeuren

De reden voor het opheffen van Aan ‘t Verlaat: de gemeentelijke vergunningen lopen af. Deze vergunningen zijn verstrekt na de invoering van de Crisis- en Herstelwet, een voorloper van de Omgevingswet. Door deze wet konden gemeenten tot tien jaar lang afwijken van bestemmingsplannen. Zo konden ze leegstand tegengaan en de bestaande ruimte optimaal benutten. De studentenhuizen aan Aan ’t Verlaat waren bij de eerste woningen die onder deze wet gerealiseerd werden.

Inmiddels zijn we tien jaar verder. Voor Abtswoude Bloeit! loopt de vergunning nog en is er kans op verlenging van de huurtermijn, maar hier wordt jaarlijks opnieuw over beslist door de pandeigenaar. Dat geeft weinig zekerheid. De huurtermijnen van de Paviljoens Aan ’t Verlaat zijn al eens verlengd, maar daar is het nu echt afgelopen. Bewoners zijn al hard op zoek naar een nieuwe plek om te gaan wonen, maar studentenkamers in Delft liggen niet echt voor het oprapen. Wat het extra zuur maakt: aan de huidige bewoners is niet gecommuniceerd wat er nu met de panden gaat gebeuren. In de brief aan de huidige bewoners van Aan ’t Verlaat stond: “Het pand krijgt daarna mogelijk een andere bestemming met verhuur aan een andere doelgroep.” Hoe vaag wil je het hebben?

Door het opheffen van deze locaties, wordt het kamertekort alleen maar groter. De gemeente Delft heeft de ambitie om 3.500 studentenwoningen bij te bouwen voor 2030, maar echt vaart loopt dat niet; vorig jaar zijn er geen studentenhuizen opgeleverd. Bovendien verdwijnen sommige particuliere studentenhuizen en worden in de loop van komend jaar nog eens 375 woningen gerenoveerd door Duwo waardoor ze tijdelijk leeg moeten staan. Uiteindelijk moeten er meer woningen bijgebouwd worden, moeten bestaande studentenhuizen in stand blijven en zijn er meer van creatieve projecten als die van SHS nodig die de bestaande ruimte maximaal benutten.

Maar voor nu zou het al erg helpen als er studenten op Aan ’t Verlaat en Abtswoude Bloeit! kunnen blijven wonen, in ieder geval tot er meer studentenwoningen bijgebouwd zijn of de panden een andere functie krijgen. Het verlengen van de vergunning voor Aan ’t Verlaat en het verlengen van de huurtermijn voor Abtswoude Bloeit! zorgt ervoor dat deze 400 studentenkamers de komende jaren kunnen blijven bestaan. Als dan het moment komt dat bewoners de laatste slingers van het plafond halen en de laatste posters van de muur scheuren, zijn er voor hen nieuwe kamers beschikbaar; liefst met een paar leuke huisgenootjes.

Mirte Brouwer is masterstudent bij Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en masterstudent Nederlandse letterkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Update 16-10-2024, 9:40 uur

In de eerste versie van dit artikel stond dat Aan ’t Verlaat en Abtswoude Bloeit! opgeheven zouden worden door het aflopen van de gemeentelijke vergunningen, maar dit geldt enkel voor Aan ’t Verlaat. De vergunning voor Abtswoude bloeit! loopt nog een aantal jaar; de verhuurder besluit jaarlijks over verlenging van de huurtermijn. De column is op basis hiervan aangepast. Daarnaast was per abuis de oude naam van KesslerPerspektief opgenomen, dit is aangepast.

Columnist Mirte Brouwer

Mirte Brouwer is masterstudent bij Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en masterstudent Nederlandse letterkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

m.c.brouwer@student.tudelft.nl