Universiteiten: ‘Student, word leraar’

Het lerarentekort in Nederland is enorm en de reputatie van het beroep maakt dat alleen maar erger. Hoog tijd dus voor een tegenoffensief, besloten de Universiteiten van Nederland (UNL). Te weinig studenten weten volgens de UNL dat veel universiteiten een kant-en-klare lerarenopleiding aanbieden. Vanaf maandag 23 september starten ze daarom de campagne ‘Doe iets wat ertoe doet’.

Hanno van Keulen, opleidingsdirecteur van de TU Delft Lerarenopleiding, is blij met de campagne, zegt hij. “Ook onze eigen studenten denken niet vaak aan de lerarenopleiding als optie, terwijl het een geweldige aanvulling of voortzetting van de studie is.”

Met quotes als ‘Promoveer tot leraar’, ‘Ontwikkel eens iemand anders dan jezelf’, ‘Druk met je purpose? Geef 23 leerlingen een doel’ wil UNL mensen aan het denken zetten over het vak van leraar. Dat zou ‘zingeving, passie en zelfontplooiing’ bieden, met ‘impact op jonge mensen’.