Kort

Leraaropleiding volgen wordt makkelijker

Op de valreep heeft het kabinet een wetsvoorstel verbeterd waarmee wo-studenten na hun bachelor snel leraar kunnen worden. De wijziging is ook goed nieuws voor studenten van premasters.

De educatieve module is een lesprogramma van een half jaar, waarmee je na je bachelor leraar kunt worden. De korte module is natuurlijk niet hetzelfde als een volledige lerarenopleiding, dus je krijgt dan een ‘beperkte tweedegraads bevoegdheid’. Je mag voor de klas binnen het vmbo-t en de onderbouw van havo en vwo.

Er liep een ‘experiment’ sinds 2016, maar deze snelle route naar het leraarschap komt nu in de wet te staan. Want alle beetjes helpen in de strijd tegen het lerarentekort. Het is een hamerstuk: de Tweede Kamer gaat er niet eens meer over praten.

‘Computer says no’
Klein praktisch probleempje: een programma van een half jaar past niet zo goed in de systemen van studiefinancier DUO. En dat kan financiële gevolgen hebben voor studenten die het collegegeld voor deze module willen lenen.

Daarom staat er nu een aparte voorziening in het wetsvoorstel. Studenten kunnen DUO verzoeken om het bedrag in zes maanden tijd te verstrekken. Het is ‘uitvoeringstechnisch’ niet mogelijk om de DUO-systemen op korte termijn zo te veranderen dat dit niet nodig is. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl