Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Onderwijs ondergeschoven kind bij scheikundefaculteiten

De staf van de Nederlandse scheikundefaculteiten is te zwaar belast met onderzoek om de noodzakelijke onderwijsvernieuwingen door te voeren.

De scheikunde-opleidingen zijn van ‘goede kwaliteit’, de afgestudeerden ‘uitstekend’, schrijft een visitatiecommissie die alle veertien opleidingen kritisch bekeek. Maar er hangt hen nogal wat boven het hoofd. Om op niveau te blijven, moet het onderwijs een ‘veel grotere prioriteit’ krijgen.

Allereerst zijn de meeste opleidingen druk bezig met het invoeren van nieuwe, vijfjarige studieprogramma’s. Daarnaast moeten ze inspelen op eerstejaars die straks het vernieuwde vwo hebben doorlopen en zijn er inhoudelijk lacunes in hun onderwijs die opgevuld moeten worden.

De commissie vraagt zich af of de zwaar belaste staf dit alles wel aankan. De faculteiten zijn in de opbouw van hun personeel eenzijdig gericht op onderzoek. Ze hebben bijvoorbeeld veel promovendi in dienst. De vaste staf is klein, en die moet zowel het onderzoek als het onderwijs in goede banen leiden. De vereiste onderwijsvernieuwingen komen daardoor in de knel. De commissie raadt aan promovendi in te ruilen voor vaste docenten. Dan voorlopig maar wat minder onderzoek, redeneert zij.

De scheikunde-opleidingen zijn van ‘goede kwaliteit’, de afgestudeerden ‘uitstekend’, schrijft een visitatiecommissie die alle veertien opleidingen kritisch bekeek. Maar er hangt hen nogal wat boven het hoofd. Om op niveau te blijven, moet het onderwijs een ‘veel grotere prioriteit’ krijgen.

Allereerst zijn de meeste opleidingen druk bezig met het invoeren van nieuwe, vijfjarige studieprogramma’s. Daarnaast moeten ze inspelen op eerstejaars die straks het vernieuwde vwo hebben doorlopen en zijn er inhoudelijk lacunes in hun onderwijs die opgevuld moeten worden.

De commissie vraagt zich af of de zwaar belaste staf dit alles wel aankan. De faculteiten zijn in de opbouw van hun personeel eenzijdig gericht op onderzoek. Ze hebben bijvoorbeeld veel promovendi in dienst. De vaste staf is klein, en die moet zowel het onderzoek als het onderwijs in goede banen leiden. De vereiste onderwijsvernieuwingen komen daardoor in de knel. De commissie raadt aan promovendi in te ruilen voor vaste docenten. Dan voorlopig maar wat minder onderzoek, redeneert zij.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.