Campus

Onderwijs ondergeschoven kind bij scheikundefaculteiten

De staf van de Nederlandse scheikundefaculteiten is te zwaar belast met onderzoek om de noodzakelijke onderwijsvernieuwingen door te voeren.

De scheikunde-opleidingen zijn van ‘goede kwaliteit’, de afgestudeerden ‘uitstekend’, schrijft een visitatiecommissie die alle veertien opleidingen kritisch bekeek. Maar er hangt hen nogal wat boven het hoofd. Om op niveau te blijven, moet het onderwijs een ‘veel grotere prioriteit’ krijgen.

Allereerst zijn de meeste opleidingen druk bezig met het invoeren van nieuwe, vijfjarige studieprogramma’s. Daarnaast moeten ze inspelen op eerstejaars die straks het vernieuwde vwo hebben doorlopen en zijn er inhoudelijk lacunes in hun onderwijs die opgevuld moeten worden.

De commissie vraagt zich af of de zwaar belaste staf dit alles wel aankan. De faculteiten zijn in de opbouw van hun personeel eenzijdig gericht op onderzoek. Ze hebben bijvoorbeeld veel promovendi in dienst. De vaste staf is klein, en die moet zowel het onderzoek als het onderwijs in goede banen leiden. De vereiste onderwijsvernieuwingen komen daardoor in de knel. De commissie raadt aan promovendi in te ruilen voor vaste docenten. Dan voorlopig maar wat minder onderzoek, redeneert zij.

De scheikunde-opleidingen zijn van ‘goede kwaliteit’, de afgestudeerden ‘uitstekend’, schrijft een visitatiecommissie die alle veertien opleidingen kritisch bekeek. Maar er hangt hen nogal wat boven het hoofd. Om op niveau te blijven, moet het onderwijs een ‘veel grotere prioriteit’ krijgen.

Allereerst zijn de meeste opleidingen druk bezig met het invoeren van nieuwe, vijfjarige studieprogramma’s. Daarnaast moeten ze inspelen op eerstejaars die straks het vernieuwde vwo hebben doorlopen en zijn er inhoudelijk lacunes in hun onderwijs die opgevuld moeten worden.

De commissie vraagt zich af of de zwaar belaste staf dit alles wel aankan. De faculteiten zijn in de opbouw van hun personeel eenzijdig gericht op onderzoek. Ze hebben bijvoorbeeld veel promovendi in dienst. De vaste staf is klein, en die moet zowel het onderzoek als het onderwijs in goede banen leiden. De vereiste onderwijsvernieuwingen komen daardoor in de knel. De commissie raadt aan promovendi in te ruilen voor vaste docenten. Dan voorlopig maar wat minder onderzoek, redeneert zij.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.