Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

Geloofwaardig beeld van historisch Delft

Een recent in het Nederlands verschenen roman biedt Delftenaren een boeiende reis naar hun drieënhalve eeuw jongere woonplaats.RecensieDoor: Wouter van WindenWie aan ‘Zicht op Delft’ denkt, denkt aan het beroemde schilderij van één van Delfts vermaardste oud-inwoners: Johannes Vermeer.

Vorig jaar verscheen een nieuw zicht op het zeventiende-eeuwse Delft. Ditmaal als een roman, van de Amerikaanse hedendaagse auteur Tracy Chevalier.

Toch speelt de schilderkunst van Vermeer weer de hoofdrol in dit portret van de oud-Hollandse stad aan de Schie. Het meisje met de oorbel, dat de omslag van het boek siert, is namelijk één van de andere beroemde schilderijen van Vermeer.

In haar roman brengt Chevalier het onderwerp van dit schilderij, het jonge dienstmeisje Griet, tot leven. Wie het boek dichtslaat weet hoe het kwam dat Vermeer juist dit meisje van eenvoudige komaf schilderde en waarom Griet op het doek kijkt zoals ze dat doet: met een mengeling van sensualiteit en droefheid.

Chevalier schildert in grove streken een geloofwaardig beeld van een stad in de Gouden Eeuw en werkt daarin de karakters van Griet en de leden van de huishouding van Vermeer in fijn detail uit.

Voor Delftse lezers is het boek extra interessant, omdat het verhaal zich afspeelt tegen decors die nu nog gemakkelijk zijn terug te vinden in het moderne Delftse stadsbeeld. Ook de naamgever van de onlangs weer gul uitgedeelde hoogleraarschappen aan de TU, Antoni van Leeuwenhoek, maakt zijn opwachting in het verhaal. Van Leeuwenhoek, die net als Vermeer in 1632 werd geboren en lange tijd diens stadsgenoot en vriend was, blijkt Vermeer geholpen te hebben bij diens schilderwerk. Van Leeuwenhoek had namelijk naast zijn bekende microscopen ook de ‘camera obscura’, een voorloper van de huidige fotocamera, gebouwd. Vermeer bediende zich van deze vinding om zijn driedimensionale onderwerpen beter als platte afbeelding te leren zien.

Het plot van ‘Meisje met de Parel’ is wellicht een tikje aan de zoete kant voor de grotendeels mannelijke Delftse studentenbevolking. Toch kan elke student zich met een beetje goede wil verplaatsen in het jonge meisje dat in het verhaal een aantal voor haar verdere leven cruciale beslissingen moet nemen. Terugkerend thema op zulke beslissingsmomenten is de achtpuntige ster die ook nu nog in het plaveisel van het Delftse marktplein is terug te vinden. Griet gaat dan naar de ster, kiest één van de punten en wandelt vervolgens resoluut de gekozen richting uit. Een mooie methode voor wie tijdens zijn of haar studie even de weg kwijt is.

‘Meisje met de Parel’ door Tracy Chevalier. ISBN 90 5501 857 0/ NUGI 301. Uitgeverij BZZTôH.

Euro 18,15.

Een recent in het Nederlands verschenen roman biedt Delftenaren een boeiende reis naar hun drieënhalve eeuw jongere woonplaats.

Recensie

Door: Wouter van Winden

Wie aan ‘Zicht op Delft’ denkt, denkt aan het beroemde schilderij van één van Delfts vermaardste oud-inwoners: Johannes Vermeer. Vorig jaar verscheen een nieuw zicht op het zeventiende-eeuwse Delft. Ditmaal als een roman, van de Amerikaanse hedendaagse auteur Tracy Chevalier.

Toch speelt de schilderkunst van Vermeer weer de hoofdrol in dit portret van de oud-Hollandse stad aan de Schie. Het meisje met de oorbel, dat de omslag van het boek siert, is namelijk één van de andere beroemde schilderijen van Vermeer.

In haar roman brengt Chevalier het onderwerp van dit schilderij, het jonge dienstmeisje Griet, tot leven. Wie het boek dichtslaat weet hoe het kwam dat Vermeer juist dit meisje van eenvoudige komaf schilderde en waarom Griet op het doek kijkt zoals ze dat doet: met een mengeling van sensualiteit en droefheid.

Chevalier schildert in grove streken een geloofwaardig beeld van een stad in de Gouden Eeuw en werkt daarin de karakters van Griet en de leden van de huishouding van Vermeer in fijn detail uit.

Voor Delftse lezers is het boek extra interessant, omdat het verhaal zich afspeelt tegen decors die nu nog gemakkelijk zijn terug te vinden in het moderne Delftse stadsbeeld. Ook de naamgever van de onlangs weer gul uitgedeelde hoogleraarschappen aan de TU, Antoni van Leeuwenhoek, maakt zijn opwachting in het verhaal. Van Leeuwenhoek, die net als Vermeer in 1632 werd geboren en lange tijd diens stadsgenoot en vriend was, blijkt Vermeer geholpen te hebben bij diens schilderwerk. Van Leeuwenhoek had namelijk naast zijn bekende microscopen ook de ‘camera obscura’, een voorloper van de huidige fotocamera, gebouwd. Vermeer bediende zich van deze vinding om zijn driedimensionale onderwerpen beter als platte afbeelding te leren zien.

Het plot van ‘Meisje met de Parel’ is wellicht een tikje aan de zoete kant voor de grotendeels mannelijke Delftse studentenbevolking. Toch kan elke student zich met een beetje goede wil verplaatsen in het jonge meisje dat in het verhaal een aantal voor haar verdere leven cruciale beslissingen moet nemen. Terugkerend thema op zulke beslissingsmomenten is de achtpuntige ster die ook nu nog in het plaveisel van het Delftse marktplein is terug te vinden. Griet gaat dan naar de ster, kiest één van de punten en wandelt vervolgens resoluut de gekozen richting uit. Een mooie methode voor wie tijdens zijn of haar studie even de weg kwijt is.

‘Meisje met de Parel’ door Tracy Chevalier. ISBN 90 5501 857 0/ NUGI 301. Uitgeverij BZZTôH.

Euro 18,15.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.