Het spectaculairste paviljoen van de afgelopen Floriade stamde van het New Yorkse architectenbureau Asymptote. Een tentoonstelling over hun vrije-vormarchitectuur zweeft vanaf zaterdag in het Nederlands Architectuur Instituut (Nai).
Baksteen, kwak specie, volgende baksteen; de traditionele bouwwereld is nog niet toe aan de vloeiende lijnen en gestroomlijnde vormen van de Egyptische Hana Rashid en de Canadese Lise Anne Couture. De opbouw van hun tentoonstelling ‘The Asymptote Experience’, die vanaf zaterdag in het Nai zweeft, maakt in één oogopslag duidelijk waar de architectuur van het duo voor staat: plannen worden gepresenteerd op een zwevend grid dat begint als plafond en aan de andere zijde van de zaal scheidingswand wordt.
Vanwege hun moeizaam te bouwen blobs bestaan veel ontwerpen van Asymptote slechts als computersimulatie. Bekendheid verkreeg het New Yorkse bureau in 1991 met de winnende prijsvraaginzending ‘Steel Cloud’: een plan voor een multifunctioneel gebouw over de Hollywood freeway in Los Angeles. Daarnaast ontwierpen Rashid en Couture installaties, een virtuele omgeving voor de New York Stock Exchange en een virtueel Guggenheim Museum.
In Nederland staat één gebouw van Asymptote: de Hydrapier. Tijdens de Floriade diende het bouwwerk als paviljoen voor de gemeente Haarlemmermeer, inmiddels is het een horecagelegenheid. Geïnspireerd op de Boeings 747 van het nabijgelegen Schiphol bestaat het ontwerp uit louter naadloze, vloeiende lijnen van staal en glas. Een regelrechte nachtmerrie voor aannemers: hoe maak je bijvoorbeeld een naadloze aluminium bobbel?
Delfts onderzoek bij de leerstoel productontwikkeling resulteerde in een innovatie op bouwgebied: explosiegevormde aluminium bobbels. Technisch, kortom, is maar weinig onmogelijk in de vertaling van ontwerp naar gebouw. Behalve een overzichtstentoonstelling van het New Yorkse architectenbureau is ‘The Asymptote Experience’ daarmee ook een kijkje in de toekomst.
‘De Toekomst Nabij: The Asymptote Experience’, van 27 september tot 19 januari in het Nederlands Architectuur Instituut (Nai) in Rotterdam.
www.nai.nl
Baksteen, kwak specie, volgende baksteen; de traditionele bouwwereld is nog niet toe aan de vloeiende lijnen en gestroomlijnde vormen van de Egyptische Hana Rashid en de Canadese Lise Anne Couture. De opbouw van hun tentoonstelling ‘The Asymptote Experience’, die vanaf zaterdag in het Nai zweeft, maakt in één oogopslag duidelijk waar de architectuur van het duo voor staat: plannen worden gepresenteerd op een zwevend grid dat begint als plafond en aan de andere zijde van de zaal scheidingswand wordt.
Vanwege hun moeizaam te bouwen blobs bestaan veel ontwerpen van Asymptote slechts als computersimulatie. Bekendheid verkreeg het New Yorkse bureau in 1991 met de winnende prijsvraaginzending ‘Steel Cloud’: een plan voor een multifunctioneel gebouw over de Hollywood freeway in Los Angeles. Daarnaast ontwierpen Rashid en Couture installaties, een virtuele omgeving voor de New York Stock Exchange en een virtueel Guggenheim Museum.
In Nederland staat één gebouw van Asymptote: de Hydrapier. Tijdens de Floriade diende het bouwwerk als paviljoen voor de gemeente Haarlemmermeer, inmiddels is het een horecagelegenheid. Geïnspireerd op de Boeings 747 van het nabijgelegen Schiphol bestaat het ontwerp uit louter naadloze, vloeiende lijnen van staal en glas. Een regelrechte nachtmerrie voor aannemers: hoe maak je bijvoorbeeld een naadloze aluminium bobbel?
Delfts onderzoek bij de leerstoel productontwikkeling resulteerde in een innovatie op bouwgebied: explosiegevormde aluminium bobbels. Technisch, kortom, is maar weinig onmogelijk in de vertaling van ontwerp naar gebouw. Behalve een overzichtstentoonstelling van het New Yorkse architectenbureau is ‘The Asymptote Experience’ daarmee ook een kijkje in de toekomst.
‘De Toekomst Nabij: The Asymptote Experience’, van 27 september tot 19 januari in het Nederlands Architectuur Instituut (Nai) in Rotterdam.
www.nai.nl
Comments are closed.