Zwerffietsen op station niet meer getolereerd

De gemeente is de vele zwerffietsen op station Delft-Zuid zo zat, dat ze ze vanaf 3 april samen met de politie gaat wegknippen.

Vooral mensen die hun fiets langs de reling van het viaduct boven het station parkeren, kunnen er vanaf 3 april op rekenen dat zij moeten gaan lopen. Station Delft-Zuid is op de TU vooral populair onder medewerkers en studenten van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Delft is de stad van Vermeer, een belangrijke plaats voor de VOC en de thuisbasis van menig technisch brein. Weinig mensen weten dat in lang vervlogen tijden Delft ook bekend stond om iets wat nog altijd een grote rol speelt in de stad: bier, afkomstig uit zo’n tweehonderd brouwerijen aan de Delftse grachten. En daaraan wordt in het weekend van 13 en 14 september uitgebreid aandacht besteed, tijdens de Delftse Bierhistorische Dagen.
Bier mag dan een van de meest geconsumeerde dranken van ons land zijn, velen weten niet dat achter de geelgouden bubbels een grote geschiedenis en een variëteit aan keuze schuilgaan. Aad van der Hoeven, oprichter van Bierhistorie Delft en organisator van het bierweekend, heeft er een heel boek aan gewijd. “De cultuur rondom bier is zeker te vergelijken met die rondom wijn”, vertelt hij. “Wat men tegenwoordig bier noemt is eigenlijk gewoon pils, een grote sloot waar iedereen uit drinkt. Bier heeft een hoger alcoholpercentage. Ik drink pils als ik dorst heb en bier als ik echt wil genieten.”

In zijn boek ‘Delft, de stad met de vergeten bierhistorie’ besteedt Van der Hoeven ruim aandacht aan de ondergang van de Delftse biercultuur. ‘Vroeger dronk iedereen bier, simpelweg omdat het water te smerig was om te drinken. Er waren vroeger wel tweehonderd brouwerijen langs de Delftse grachten, maar toen de VOC rond 1700 steeds meer verschillende dranken begon te importeren werd men ‘verlost’ van het eeuwige bier drinken en zwakte de bierindustrie langzaam af.’ De laatste echte brouwerij sloot zijn deuren aan het begin van de twintigste eeuw.
Om de sfeer – én het bier – te proeven van die gloriedagen houdt Bierhistorie Delft verschillende activiteiten. Zo is er in het gereedschappenmuseum in de Drie Akerstraat een ouderwetse bierbrouwerij op poten gezet om de traditionele manier van brouwen te reconstrueren. Daarbij wordt de moderne manier van bierbrouwen gedemonstreerd en is er aandacht voor de instrumenten die er bij het brouwen aan te pas komen. Tevens is er een rondleiding langs een aantal oude panden waar de brouwerijen gehuisvest waren. Uiteraard met een Delfts biertje.

www.bierhistoriedelft.nl

Vooral mensen die hun fiets langs de reling van het viaduct boven het station parkeren, kunnen er vanaf 3 april op rekenen dat zij moeten gaan lopen. Er zijn vanaf dan nieuwe stallingen en daarbuiten stallen is uit den boze.