Wetenschap

Zwarte lijst

Frankrijk en België presenteerden afgelopen week een zwarte lijst met dubieuze vliegtuigmaatschappijen die zij weren van hun nationale luchthavens.

Daarmee willen zij passagiers van over de hele wereld waarschuwen voor riskante maatschappijen. Tenminste 330 passagiers kwamen deze maand om bij vijf verschillende vliegtuigongelukken. Voor Frankrijk en België aanleiding om de namen van in totaal veertien onveilige vliegmaatschappijen openbaar te maken. Verdachte vliegmaatschappijen kunnen in Nederland nu al rekenen op meer technische steekproeven van inspecteurs en begin volgend jaar wil ook de Europese Commissie een gezamenlijke lijst openbaar maken van alle maatschappijen die in lidstaten verboden zijn.

Prof.dr.ir. Theo van Holten van de leerstoel prestatieleer aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek zegt desgevraagd voorstander te zijn van zo’n lijst. “De informatie is toch aanwezig, maak het dan ook maar toegankelijk voor het publiek.”

Hij gelooft alleen niet dat een zwarte lijst veel invloed zal hebben. “De impact van een vliegtuigongeluk is altijd zeer beperkt. Een paar dagen lang kijken mensen ernaar, maar uiteindelijk heeft het nooit lang gevolgen voor een vliegmaatschappij.” Met een zwarte lijst zal dat naar zijn verwachting niet anders zijn.

Soms heb je namelijk als passagier gewoon geen keus. Een paar jaar geleden verkeerde hij zelf in de ongelukkige positie dat hij naar een bepaalde bestemming in Midden-Amerika moest vliegen waar maar één luchtvaartmaatschappij op vloog, en toevallig was dat op dat moment de onbetrouwbaarste ter wereld. Van Holten: “Het enige wat je dan kan doen, is een ticket kopen en heel hard duimen dat alles goed gaat.”

Van Holten benadrukt dat de veiligheid zelfs bij de maatschappijen die als onveilig worden beschouwd nog steeds zeer groot is, hoewel de veiligheid in de totale luchtvaart onder druk staat. Van Holten: “We betalen gewoon veel te weinig voor een vliegticket, en daarmee zetten we de vliegmaatschappijen en luchthavens tot op de bodem onder druk. Maatschappijen werken al geruime tijd precies op de grenzen van het toelaatbare en dat ga je merken in de veiligheid. Daar moet je je echt zorgen over maken.”

Van Holten: “De relatieve veiligheid neemt nog steeds toe, al is het nu met minder grote stappen dan dertig jaar geleden. Het absolute aantal verkeersongevallen neemt ook nog steeds af. Maar doordat het totale luchtverkeersvolume blijft groeien, zal dat over een paar jaar misschien niet meer zo zijn.”

Van Holten verwacht wel een politieke rel. “Op de Franse lijst staat bijvoorbeeld ook een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, Air Saint Thomas. Je kunt je wel voorstellen dat de Verenigde Staten daar helemaal niet blij mee zijn.” Een zwarte lijst kan volgens hem mede daarom wel een grote preventieve werking hebben. “Vliegmaatschappijen zullen er alles aan doen om niet op de zwarte lijst terecht te komen.” (IdB)