Geen woestijnwegen en kangoeroes dit keer, maar slaloms, druk verkeer en bergwegen. Nuna9S werpt zich vanaf komende zaterdag tussen het stadsverkeer.
De Sasol Solar Challenge vindt tussen 22 en 29 september plaats in Zuid-Afrika. De route leidt van Pretoria in het noordoosten naar Stellenbosch nabij Kaapstad aan de westkust. Dat is 4.500 kilometer in acht dagen. Wie wil en kan, rijdt er zelfs nog wat rondjes bij. Want het team met de meeste kilometers op de teller wint.
Het Delftse Nuon Solar team heeft de afgelopen week besteed aan de verplichte voorbereidingen. Maandag vond de technische tests plaats waarbij streng kijkende heren de zonnewagens inspecteerden. Wie door de ‘scrutineering’ kwam mocht deelnemen aan de kwalificatierit op woensdag. Dat was een 400 meter lange slalom in een buitenwijk. Coureur Jelmer van der Hoeven deed er in de Nuna9S acht seconden over (en twee pilonnen). Goed voor een tweede plaats na het Japanse team dat 7,1 seconden boekte. De uitslag bepaalt de startpositie op zaterdag.
Rintati Roza over de Nuna IX S (video: Imagine People)
Over de telefoon vertellen Luka Jakšić (PR) en Rintati Roza (technical manager) vanuit Pretoria over wat deze Nuna9S zo bijzonder maakt. Dit jaar is er een kleinere en krachtigere computer aan boord, die is voorzien van geheel nieuwe software. De boordcomputer verbindt alle subsystemen van de auto met elkaar en communiceert met de mission control. Dankzij een radar die 200 meter vooruit kijkt kan de boordcomputer de snelheid aanpassen aan het drukke verkeer. Tot slot is er de intelligente cruise control, een strategisch instrument dat de snelheid tegen de berg op en de helling af optimaal berekent. Dat wil zeggen: met zo weinig mogelijk energie toch de geplande gemiddelde snelheid halen.
Volg het Delftse team de komende dagen in de race op Twitter, Facebook of Instagram.
Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.