Zonnecelauto gaat voor winst

Die wedstrijd begint zondag en het team hoopt op de overwinning.

Gisteren experimenteerden de studenten nog met de pitch. ,,We hebben de neus wat omhoog en omlaag versteld om de aërodynamica te optimaliseren.” Behaalde topsnelheden willen de techneuten niet meer onthullen, omdat concurrerende teams hun auto niet eens meer laten bezichtigen.

Vandaag beoordeelt een jury de veiligheid van de auto. ,,Waarschijnlijk zit dat wel goed. We horen bewonderende geluiden over de opzet van ons frame en over de kreukelzone om de piloot te beschermen.” Zaterdagochtend moet de Nuna echt aan de bak. Dan strijden de teams om een goede startplaats. ,,Wie het hardst optrekt, mag bij de echte race vooraan beginnen.”

,,Ik zou het echt fantastisch vinden om met die enorme beker terug te komen op Schiphol”, schrijft Rosalie Pluim in haar dagboek op internet. Pluim is woordvoerder van het Delfts-Amsterdamse studententeam Alpha Centauri dat in Australië met de Nuna meedoet aan de World solar race. Die wedstrijd begint zondag en het team hoopt op de overwinning.