Onderwijs

Zoeken met de computer

Angèle Steentjes ,,Een tijd geleden had ik een gesprek met een wetenschappelijk medewerker. Deze beweerde dat op zijn onderzoeksterrein praktisch niets was gepubliceerd. Ik bood hem aan voor de grap eens te kijken.

Binnen korte tijd had ik ruim duizend titels. De wetenschapper had gewoon niet op de juiste manier gezocht.”

Aan het woord is Jelle Smit, informatiespecialist bij de TU-bibliotheek voor scheikunde en materiaalkunde. Daarnaast geeft hij al ruim vier jaar de ‘promovendi-cursus’ en Internetcursussen.

Beide cursussen hebben als doel om mensen wegwijs te maken in de wereld van opgeslagen informatie. Smit kent de structuur van de bibliotheek erg goed. In de bibliotheek werken informatiespecialisten voor diverse vakgebieden. Zij zorgen ervoor dat de gerenommeerde en belangrijke publicaties binnen een vakgebied hier te vinden zijn en zijn nauw betrokken bij de ‘opslag’ van boeken, tijdschriften en rapporten.

Er is nog een andere reden dat Smit is verzocht om de cursussen te organiseren. Het is algemeen bekend dat hij het lesgeven een warm hart toedraagt. ,,Ik heb mijn MO-akte Scheikunde gehaald, maar in de tijd dat ik afstudeerde meldden zich voor iedere leraarsbaan zo’n driehonderd sollicitanten. Van lesgeven is het nooit gekomen totdat de bibliotheek mij deze gelegenheid bood.”

In de promovendi-cursus wordt de aio’s, wetenschappelijke medewerkers en studenten in één dag uitgelegd hoe zij in de bibliotheek naar gegevens moeten zoeken. Het is de ervaring van Smit dat zijn cursisten prima een boek kunnen opzoeken, maar dat het vinden van tijdschriftartikelen problemen geeft. ,,Terwijl in tijdschriftartikelen de meeste recente onderzoeksresultaten te vinden zijn. Onderzoeksresultaten doorlopen een vast traject. Eerst verschijnen ze in een tijdschriftartikel of congresverslag en uiteindelijk in een boek. Tussen de eerste publicatie in een tijdschrift en het boek kan soms vijf tot zeven jaar zitten.”

Het is beslist niet zo dat Smit zijn cursisten veel moet leren. ,,Over het algemeen is hun reactie: ik had het ook zelf op den duur kunnen uitvinden, maar het is handig dat iemand alle verschillende zoekmethoden op een rijtje heeft gezet.” Overigens besteedt Smit gedurende de cursus ook tijd aan promotie van de TU. Hij wijst promovendi erop dat het belangrijk is hun onderzoeksresultaten in een gerenommeerd tijdschrift te plaatsen. ,,Het tellen van citaten voor het toekennen van gelden aan een universiteit wordt steeds belangrijker. Technici zijn minder geneigd ervoor te zorgen dat hun onderzoeksresultaten gepubliceerd worden en dat kan voor de TU problemen gaan geven.”

De Internetcursus heeft een andere opzet. ,,De cursisten hiervan zijn voor een groot deel afkomstig uit het bedrijfsleven. In de cursus leer ik hoe ze informatie moeten zoeken op het net. Veel aandacht besteed ik aan het beperken van informatie. Door onzorgvuldig kiezen van een trefwoord kan iemand ineens tienduizend titels krijgen; aan zo’n grootaantal heb je niks.”

Het enthousiasme van de deelnemers is groot. In al zijn cursussen laat Smit mensen zoveel mogelijk zelf oefenen. Een nadeel is dat ze tijdens het lunchuurtje vaak niet achter de computer weg te krijgen zijn. ,,Ook omdat ze bij het oefenen graag naar de site van hun vakantiebestemming gaan. Ik heb op de computers hier ondertussen de mooiste plekjes van de wereld gezien. Ik geniet van dit enthousiasme. Het is een teken dat de mensen het naar hun zin hebben op de cursus.”

Angèle Steentjes

,,Een tijd geleden had ik een gesprek met een wetenschappelijk medewerker. Deze beweerde dat op zijn onderzoeksterrein praktisch niets was gepubliceerd. Ik bood hem aan voor de grap eens te kijken. Binnen korte tijd had ik ruim duizend titels. De wetenschapper had gewoon niet op de juiste manier gezocht.”

Aan het woord is Jelle Smit, informatiespecialist bij de TU-bibliotheek voor scheikunde en materiaalkunde. Daarnaast geeft hij al ruim vier jaar de ‘promovendi-cursus’ en Internetcursussen.

Beide cursussen hebben als doel om mensen wegwijs te maken in de wereld van opgeslagen informatie. Smit kent de structuur van de bibliotheek erg goed. In de bibliotheek werken informatiespecialisten voor diverse vakgebieden. Zij zorgen ervoor dat de gerenommeerde en belangrijke publicaties binnen een vakgebied hier te vinden zijn en zijn nauw betrokken bij de ‘opslag’ van boeken, tijdschriften en rapporten.

Er is nog een andere reden dat Smit is verzocht om de cursussen te organiseren. Het is algemeen bekend dat hij het lesgeven een warm hart toedraagt. ,,Ik heb mijn MO-akte Scheikunde gehaald, maar in de tijd dat ik afstudeerde meldden zich voor iedere leraarsbaan zo’n driehonderd sollicitanten. Van lesgeven is het nooit gekomen totdat de bibliotheek mij deze gelegenheid bood.”

In de promovendi-cursus wordt de aio’s, wetenschappelijke medewerkers en studenten in één dag uitgelegd hoe zij in de bibliotheek naar gegevens moeten zoeken. Het is de ervaring van Smit dat zijn cursisten prima een boek kunnen opzoeken, maar dat het vinden van tijdschriftartikelen problemen geeft. ,,Terwijl in tijdschriftartikelen de meeste recente onderzoeksresultaten te vinden zijn. Onderzoeksresultaten doorlopen een vast traject. Eerst verschijnen ze in een tijdschriftartikel of congresverslag en uiteindelijk in een boek. Tussen de eerste publicatie in een tijdschrift en het boek kan soms vijf tot zeven jaar zitten.”

Het is beslist niet zo dat Smit zijn cursisten veel moet leren. ,,Over het algemeen is hun reactie: ik had het ook zelf op den duur kunnen uitvinden, maar het is handig dat iemand alle verschillende zoekmethoden op een rijtje heeft gezet.” Overigens besteedt Smit gedurende de cursus ook tijd aan promotie van de TU. Hij wijst promovendi erop dat het belangrijk is hun onderzoeksresultaten in een gerenommeerd tijdschrift te plaatsen. ,,Het tellen van citaten voor het toekennen van gelden aan een universiteit wordt steeds belangrijker. Technici zijn minder geneigd ervoor te zorgen dat hun onderzoeksresultaten gepubliceerd worden en dat kan voor de TU problemen gaan geven.”

De Internetcursus heeft een andere opzet. ,,De cursisten hiervan zijn voor een groot deel afkomstig uit het bedrijfsleven. In de cursus leer ik hoe ze informatie moeten zoeken op het net. Veel aandacht besteed ik aan het beperken van informatie. Door onzorgvuldig kiezen van een trefwoord kan iemand ineens tienduizend titels krijgen; aan zo’n grootaantal heb je niks.”

Het enthousiasme van de deelnemers is groot. In al zijn cursussen laat Smit mensen zoveel mogelijk zelf oefenen. Een nadeel is dat ze tijdens het lunchuurtje vaak niet achter de computer weg te krijgen zijn. ,,Ook omdat ze bij het oefenen graag naar de site van hun vakantiebestemming gaan. Ik heb op de computers hier ondertussen de mooiste plekjes van de wereld gezien. Ik geniet van dit enthousiasme. Het is een teken dat de mensen het naar hun zin hebben op de cursus.”

Angèle Steentjes

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.