Zó blijf je fit in jouw studentenkamer

Groepstrainingen zijn verboden, X is dicht en het liefst ziet de overheid je dat hardlooprondje overslaan. Hoe blijf je fit als je op je studentenkamer moet blijven?

Roeivereniging D.S.R.V. Laga startte een speciale hashtag, #roodtraintdoor, en een alternatieve ‘thuiscompetitie’. (Foto: Laga)

Eerst het goede nieuws. Je kracht en uithoudingsvermogen gaan redelijk lang mee. Ook als je jouw trainingen een paar weken overslaat. “Drie weken niet sporten betekent dat je spieren 5 tot 10 procent minder vermogen krijgen om zuurstof te gebruiken en dit om te zetten in energie”, vertelt fysiotherapeut Rutger van Hulsen van X TU Delft. “Als je bijvoorbeeld een stukje gaat wielrennen, merk je dat het wat minder lekker gaat. Maar die achteruitgang is niet alarmerend groot.”

Bovendien is de schade van een paar weken zonder fitness, hardlopen of krachttraining vrij snel ingehaald. “Vooral als je jong bent, zit je weer redelijk snel op je oude niveau. De kwaliteit van je spierweefsel en pezen is dan namelijk nog heel goed.”

Toch betekent dat niet dat je nu wekenlang met een gerust hart kan gaan bankhangen in je vrije tijd. “Vier tot acht weken volledige bedrust – dus echt helemaal niet bewegen – is funest voor je lichaam”, waarschuwt Van Hulsen. “Je opgebouwde conditie is dan volledig weg en je moet weer vanaf nul beginnen met trainen.”

Aangescherpte richtlijnen
Delftse studentensportverenigingen merken dat hun leden worstelen met de vraag hoe ze in vorm moeten blijven. “In eerste instantie trainden we nog in kleine groepjes in het Delftse Hout, maar sinds de aangescherpte richtlijnen van 23 maart kan dat niet meer”, zegt Jasper Rou, trainer bij en oprichter van de studentenatletiekgroep DSAV’ 40.

Hij is daarom trainingen gaan geven op Instagram. “Ik doe dan juist oefeningen die je vanuit je kamer kan doen. Stabiliteit, opdrukken, buikspieren, dat soort dingen”, zegt Rou. “Er doen al best veel leden mee.”

Roeivereniging D.S.R.V. Laga startte een speciale hashtag, #roodtraintdoor, en een alternatieve ‘thuiscompetitie’. Leden kunnen met ergometers, krachttraining, fietskilometers of hardloopminuten tegen elkaar strijden in een speciaal klassement. Wedstrijdcommissaris Lars Lipman: “Nu een deel van het seizoen is afgelast, probeer je elkaar toch gemotiveerd te houden.”

En dat gaat best goed. De 150 deelnemers hebben er sinds 16 maart 1513 kilometer op de ergometer, 222.550 kilometer op de racefiets, 7493 minuten hardlopen en 7037 minuten kracht- en circuittraining op zitten.

En hoe doe ik dat thuis?
Terug naar jouw studentenhuis. Want hoe blijf je daar in vorm? Volgens Rou van DSAV’40 is thuis veel mogelijk. “Gebruik bijvoorbeeld je trap. Ren een paar keer naar boven en naar beneden of spring de eerste tree op en af. Met een beetje creativiteit kun je thuis veel leuke oefeningen doen.”

Tot slot vroegen we fysiotherapeut Rutger van Hulsen om raad. Met deze tips tover je jouw studentenkamer om in een tijdelijke gym.

• Maak je eigen gewichten door twee-liter-melkpakken te vullen met zand of water. Een alternatief is een rugzak vullen met zware boeken.
  • Iedere Nederlander heeft inmiddels een indrukwekkende voorraad wc-rollen in huis. Maak een muurtje van vier rollen om burpies overheen te doen. Of maak een torentje van vier rollen voor buikspieroefeningen waarbij je met je benen en torso schuin omhoog zit.
  • In jouw studentenhuis ligt vast wel een verdwaald touw. Touwtje springen maar!
  • Mountain climbers – een oefening waarbij je in push-up positie met je benen een renbeweging maakt – zijn een ideale oefening om thuis te doen. Is dit iets te zwaar? Zet dan je handen op je bed of bank.Het allerbelangrijkste: combineer deze oefeningen om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl