Het duurt nog even, maar over een paar maanden zijn koffie, fris en andere versnaperingen alleen nog verkrijgbaar met de chipknip. Medio mei worden de eerste automaten vervangen.
Met deze nieuwe betaalfunctie zijn ze meteen voorbereid op de komst van de euro.
Alle openbaar toegankelijke automaten met betaalfunctie gaan over op elektronisch betalen. De komst van de euro was niet de hoofdaanleiding maar wel de druppel die de emmer deed overlopen. Hoewel het gebruik van de automaten redelijk goed gewaardeerd wordt, kon het immers nog klantvriendelijker, zegt Wim Pieters, coördinator PR & Marketing van de Facilitaire Dienst (FD). ,,Het komt regelmatig voor dat een munt niet gepakt wordt door de automaat. Dit is een van de ongemakken, of het nu guldens of euro’s zijn. Door nu op elektronisch betalen over te gaan verbeteren we de service aan onze klanten en zijn we meteen voorbereid op de komst van de euro. Op 1 januari 2002 worden de automaten met één druk op de knop aangepast aan de nieuwe munteenheid.”
De bevoorrading is de tweede zwakke plek van de automaten. Door te weinig personeel is de FD soms niet in staat de zeer courante versnaperingen op tijd aan te vullen. Maas International, de onderneming die de nieuwe snoep- en frisautomaten gaat leveren, neemt deze taak over. Het op tijd bijvullen betekent behalve een goede service ook een betere omzet.
Inbraakgevoelig
Rob van Duijn van het cluster Hospitality & Catering Services van de FD is het centrale aanspreekpunt voor alle automaten in de TU. Hij coördineert de vervanging van alle fris- en snoepautomaten en de aanpassing van de koffieautomaten. ,,Automaten zijn inbraakgevoelig. Bij Industrieel Ontwerpen zijn er laatst weer drie opengebroken. Naar schatting zat er 300 gulden aan muntgeld in, maar de schade aan de automaten bedroeg 40.000 gulden. Met de overgang naar elektronisch betalen willen we dit soort zaken in de toekomst vermijden. Bovendien sluiten we hiermee aan bij de richtlijnen van het College van Bestuur dat zo min mogelijk geld in de TU-wijk wil laten circuleren.” De overgang naar giraal geld is, volgens van Duijn, dan ook onvermijdelijk. ,,Het is uit nood geboren. Denk maar aan alle openbare telefoons en parkeerautomaten. Die zijn niet voor niets overgegaan over op elektronisch betalen.”
De omwisseling van de automaten wordt per gebouw aangepakt. Het hoofdgebouw bijt de spits af. Bij de automaten zelf komt een aankondiging van de overgang op de chipknip te hangen. Om de verwachte omzetdaling bij de introductie te beperken worden in de buurt van de automaten oplaadpunten aangebracht. Van Duijn: ,,Een oplaadpunt is eenvoudig aan te brengen. Meer dan een telefoonlijn heb je niet nodig. De eerste keer opladen is nog even een drempel die genomen moet worden, vooral als je de code van je chipper of chipknip vergeten bent.” Per 2002 worden overigens alle chippers door chipknippen vervangen, en gebruiken alle Nederlandse banken nog maar één chiptechnologie. Het zal best even wennen zijn, geeftVan Duijn toe. ,,Maar met eenmaal 25 gulden op de chipknip, is iedereen het er over eens dat het toch heel snel en prettig werkt. Het scheelt een hoop gedoe en tijd bij de kantines, als de caissières geen wisselgeld meer hoeven terug te geven. Zeker in januari 2002 als met guldens en euro’s naast elkaar moet worden gewerkt.”
Nog één puntje blijft op de agenda staan. Hoe komen buitenlandse bezoekers en gasten aan hun broodnodige kopje koffie? Van Duijn stelt dat iedere faculteit daar zelf een oplossing voor moet zoeken. Op de universiteiten van Utrecht en Leiden waar elektronisch betalen al is ingevoerd hebben ze er al iets opgevonden: net als de telefoonkaart is er een chipknipkaart te verkrijgen.
Het duurt nog even, maar over een paar maanden zijn koffie, fris en andere versnaperingen alleen nog verkrijgbaar met de chipknip. Medio mei worden de eerste automaten vervangen. Met deze nieuwe betaalfunctie zijn ze meteen voorbereid op de komst van de euro.
Alle openbaar toegankelijke automaten met betaalfunctie gaan over op elektronisch betalen. De komst van de euro was niet de hoofdaanleiding maar wel de druppel die de emmer deed overlopen. Hoewel het gebruik van de automaten redelijk goed gewaardeerd wordt, kon het immers nog klantvriendelijker, zegt Wim Pieters, coördinator PR & Marketing van de Facilitaire Dienst (FD). ,,Het komt regelmatig voor dat een munt niet gepakt wordt door de automaat. Dit is een van de ongemakken, of het nu guldens of euro’s zijn. Door nu op elektronisch betalen over te gaan verbeteren we de service aan onze klanten en zijn we meteen voorbereid op de komst van de euro. Op 1 januari 2002 worden de automaten met één druk op de knop aangepast aan de nieuwe munteenheid.”
De bevoorrading is de tweede zwakke plek van de automaten. Door te weinig personeel is de FD soms niet in staat de zeer courante versnaperingen op tijd aan te vullen. Maas International, de onderneming die de nieuwe snoep- en frisautomaten gaat leveren, neemt deze taak over. Het op tijd bijvullen betekent behalve een goede service ook een betere omzet.
Inbraakgevoelig
Rob van Duijn van het cluster Hospitality & Catering Services van de FD is het centrale aanspreekpunt voor alle automaten in de TU. Hij coördineert de vervanging van alle fris- en snoepautomaten en de aanpassing van de koffieautomaten. ,,Automaten zijn inbraakgevoelig. Bij Industrieel Ontwerpen zijn er laatst weer drie opengebroken. Naar schatting zat er 300 gulden aan muntgeld in, maar de schade aan de automaten bedroeg 40.000 gulden. Met de overgang naar elektronisch betalen willen we dit soort zaken in de toekomst vermijden. Bovendien sluiten we hiermee aan bij de richtlijnen van het College van Bestuur dat zo min mogelijk geld in de TU-wijk wil laten circuleren.” De overgang naar giraal geld is, volgens van Duijn, dan ook onvermijdelijk. ,,Het is uit nood geboren. Denk maar aan alle openbare telefoons en parkeerautomaten. Die zijn niet voor niets overgegaan over op elektronisch betalen.”
De omwisseling van de automaten wordt per gebouw aangepakt. Het hoofdgebouw bijt de spits af. Bij de automaten zelf komt een aankondiging van de overgang op de chipknip te hangen. Om de verwachte omzetdaling bij de introductie te beperken worden in de buurt van de automaten oplaadpunten aangebracht. Van Duijn: ,,Een oplaadpunt is eenvoudig aan te brengen. Meer dan een telefoonlijn heb je niet nodig. De eerste keer opladen is nog even een drempel die genomen moet worden, vooral als je de code van je chipper of chipknip vergeten bent.” Per 2002 worden overigens alle chippers door chipknippen vervangen, en gebruiken alle Nederlandse banken nog maar één chiptechnologie. Het zal best even wennen zijn, geeftVan Duijn toe. ,,Maar met eenmaal 25 gulden op de chipknip, is iedereen het er over eens dat het toch heel snel en prettig werkt. Het scheelt een hoop gedoe en tijd bij de kantines, als de caissières geen wisselgeld meer hoeven terug te geven. Zeker in januari 2002 als met guldens en euro’s naast elkaar moet worden gewerkt.”
Nog één puntje blijft op de agenda staan. Hoe komen buitenlandse bezoekers en gasten aan hun broodnodige kopje koffie? Van Duijn stelt dat iedere faculteit daar zelf een oplossing voor moet zoeken. Op de universiteiten van Utrecht en Leiden waar elektronisch betalen al is ingevoerd hebben ze er al iets opgevonden: net als de telefoonkaart is er een chipknipkaart te verkrijgen.
Comments are closed.