Onderwijs

Zijlstra gaat door waar Plasterk eindigde

Halbe Zijlstra gaf Ronald Plasterk de bijnaam ‘minister van feesten en partijen’. Toch heeft de nieuwe VVD-staatssecretaris van hoger onderwijs en wetenschap veel aan zijn voorganger te danken.

Drie jaar lang verwoordde Halbe Zijlstra de standpunten van de VVD op het gebied van hoger onderwijs en wetenschap. Hij vond dat Plasterk te weinig tijd aan die portefeuille besteedde. De feesten en partijen van het culturele wereldje vond de minister van OCW kennelijk interessanter, sneerde Zijlstra.

Imago
Het lukte Plasterk niet goed om dat imago van zich af te schudden. Vooral voor zijn onderzoeksbeleid kreeg de PvdA’er weinig steun van coalitiepartner CDA. Precies een jaar geleden werd CDA-kamerlid Cisca Joldersma zo snibbig, dat Halbe Zijlstra erom moest grinniken: “En ik dacht dat ik de oppositie was.”

Duidelijkheid
Op menig punt kon de VVD eigenlijk wel goed overweg met Plasterk. Toen de PvdA-minister de ‘harde knip’ tussen bachelor- en masteropleiding wilde invoeren, kreeg hij steun van de VVD: “De harde knip schept duidelijkheid en dat vinden we prettig: zoals je zonder vwo-diploma niet aan een bachelor kunt beginnen, kun je straks zonder bachelor niet met een master van start.”

Tevreden
Ook was de VVD – in tegenstelling tot het CDA – niet ontevreden toen Plasterk honderd miljoen euro uit de bekostiging van universiteiten haalde en in het talentenprogramma van onderzoeksfinancier NWO stopte. Bovendien zag Zijlstra wel iets in Plasterks plannen voor onderzoeksscholen die de promovendus meer vrijheid geven.

Botsen
Toch botsten ze ook. Zijlstra vond dat de prestaties van universiteiten moesten meewegen bij de verdeling van de overheidbekostiging. Het zou om ‘enkele honderden miljoenen’ kunnen gaan. Maar volgens Plasterk zou dat ‘een ongelooflijke hoop red tape’ opleveren. “Juist de partij die een kleinere overheid wil, zou dit niet moeten willen.”

Meer smaken
Plasterk leek hem later de hand te reiken met zijn pleidooi voor een nieuw onderwijsstelsel. Het hoger onderwijs dreigde uit zijn voegen te barsten, aldus Plasterk. Wie weet waren er meer smaken nodig dan alleen hbo en universiteit.

Rust
Zijlstra stelde dat echter niet op prijs en noemde het ‘een oplossing op zoek naar een probleem’. Plasterk zou het hoger onderwijs rust moeten gunnen, meende hij. “De hogescholen waren net lekker bezig en de discussie over ‘universiteitje spelen’ lag achter ons. Plasterk rakelt het allemaal weer op.”

Milder
Misschien is Zijlstra hier achteraf milder over gaan oordelen, want Plasterk zette uiteindelijk de commissie-Veerman aan het werk, die een rapport heeft geschreven dat door het hele hoger onderwijs is omarmd. En die trok bovendien conclusies die de VVD als muziek in de oren klonken. Kwaliteit en missie van een opleiding moeten volgens Veerman zwaarder gaan wegen bij het verdelen van overheidsgeld.

In het regeerakkoord staat dat de aanbevelingen van het rapport zullen worden uitgevoerd. En Zijlstra mag bedenken hoe dat allemaal moet gebeuren.

The lights at the crossing stop all vehicular traffic and allow pedestrians to cross the intersection in all directions simultaneously. A video on the BBC website shows that soon after the lights have turned green, pedestrians swarm across the street and the centre of the crossing transforms into what looks like an anthill.

The mayor of London, Boris Johnson, believes that once people get the hang of it, the crossing will be able to handle double the number of pedestrians. But people do need to become more skilful when passing each other in the centre of the crossing. When, after 30 seconds, time is up and the light changes, many people have to run to the traffic islands to avoid being run over by buses.

“Such a crossing is a good idea if you have to deal with huge amounts of pedestrians,” says traffic expert, Theo Muller (faculty Civil Engineering & Geosciences). “I’ve also seen an enormous diagonal crossing in front of a train station in Tokyo, where every cycle up to 3,000 pedestrians cross the street. It was quite an experience to witness. I think about ten times more people cross there each time than at Oxford Circus.”

Generally speaking, Muller says that ‘X’ crossings are advantageous for pedestrians and unfavourable for motorists: “When there are relatively many pedestrians, the average waiting time for people will decrease. In the end it’s a political choice to favour pedestrians.”
Muller has also seen an ‘X’ crossing in Vlaardingen (the only one of its kind in the Netherlands) that “serves no purpose”. “Only a handful of people cross during each cycle,” he says, adding that in such cases it’s not worth deviating from the optimal traffic cycle for motorists.

Muller investigates various ways in which traffic can be orchestrated at junctions using traffic lights: “Slightly complicated intersections, such as the one next to TU Delft’s Botanical Garden, where traffic from seven directions meet, can be organized in roughly a thousand different ways.” Which one is most efficient depends, among other factors, on the amount of time the traffic needs after each consecutive green light to clear the crossing. 
The BBC video clearly shows pedestrians having difficulties in clearing the intersection when their crossing time is up. “It’s interesting to see how chaos arises in the centre,” says Dr Winnie Daamen, of the transport and planning section (faculty of Civil Engineering & Geosciences). “How do people decide what lane to follow and how to pass one another? I’d find it interesting to study this,” concludes the researcher who specialises in the dynamics of pedestrians at bottlenecks, such as revolving doors or train station entrances.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.