Zes huisgenoten zoeken samen nieuw huis: ‘Samenwonen is een feestje’

Een woning vinden als student in Delft is niet makkelijk, maar dat houdt deze internationale huisgenoten niet tegen. Sterker nog: ze willen met zijn zessen een woning vinden.

Van links naar rechts: Zeno, Quan, Kruthika, Andrei en Iris. Vlad staat niet op de foto. (Foto: Zeno)

Zeno (19, eerstejaars technische natuurkunde), Quan (20, eerstejaars computer science and engineering) en Andrei (19, computer science and engineering) zitten op de bank in hun gezamenlijke woonkamer. Aan de muur achter hun ruggen prijken vrolijk kronkelende verjaardagsslingers. “We hebben twee dagen geleden mijn verjaardag gevierd”, vertelt Zeno. De drie wonen nu bijna een jaar samen in een Duwo-huis aan de Michiel de Ruyterweg, samen met student Vlad (19, eerstejaars computer science and engineering) die digitaal vanuit Roemenië met Delta praat en met studenten Iris en Kruthika (beiden 19 en eerstejaars computer science and engineering). Ze moeten binnenkort hun huis uit en als het aan hen ligt is dat niet het einde van hun wooncarrière samen. Met oproepjes op sociale media hopen ze een nieuw gezamenlijk huis te vinden.

Waarom gaan jullie op zoek naar een níeuw huis?
Zeno: “We hebben alle zes een campuscontract voor een jaar en dat betekent dat we in september allemaal onze studentenkamer uit moeten. We willen zo graag samen blijven wonen dat we met zijn zessen nieuwe huisvesting zoeken.”
Andrei: “Het klikt enorm goed tussen ons, samenwonen is echt een feestje. En dat is best bijzonder want we horen van veel medestudenten dat ze hun huisgenoten nauwelijks spreken of niks met elkaar gemeen hebben.”

Waarom klikt het zo goed?
Quan: “Lastig om te zeggen. Ik denk omdat we allemaal van een feestje houden maar ook enorm ambitieus zijn. We doen dus niet alleen aan stedentripjes, coronaproof-feestjes of kroegsessies samen, maar hebben laatst bijvoorbeeld ook met het huis meegedaan aan de back to campus hackaton van de TU Delft. En we stimuleren elkaar om hoge cijfers te halen.”
Zeno: “Het helpt enorm dat we allemaal internationale studenten zijn. Vlad en Andrei kenden elkaar al van hun middelbare school in Roemenië, maar verder kwamen we zonder sociaal netwerk naar Delft. Gelukkig kennen we nu via elkaars vriendengroepen superveel mensen in Delft.”

Hoe ziet een gemiddelde dag in jullie huis er uit?
Quan: “Iedereen heeft zijn eigen ritme.”
Zeno lacht: “Mij moet je vooral met rust laten ’s ochtends. Als ik net wakker ben wil ik spek met eieren, een glas water en niks anders. Er kan nog net een goedemorgen van af.”
Andrei: “Overdag gaat iedereen naar de campus, waar we onze eigen groepen hebben. ’s Avonds komen we weer samen. Als Quan appt dat hij gaat koken en vraagt of er nog mensen willen mee-eten, krijgt hij binnen een seconde vijf keer een ‘ja’ terug. Hij kan enorm lekker koken.”

Quan, Kruthika, Andrei, Zeno en Iris tijdens een dagtrip. (Foto: Quan)

Zijn er nog huisgenoten met een ‘gebruiksaanwijzing’?
Quan: “Niet persé. Zeno is de energieke, Andrei de bezige bij en Vlad heeft altijd een plan klaar. Andrei herken je trouwens ook aan het feit dat hij graag muziek draait als hij aan het douchen is.”
Andrei: “Ja, best luid trouwens. Soms ben ik tijdelijk geobsedeerd door een nummer en draai ik dat nonstop. Als ik de rest vertel hoe fantastisch ik dat nummer vind, zeggen ze altijd: ‘Dat weten we! Dat hebben we al honderd keer gehoord toen je onder de douche stond.’ Quan zou ik trouwens omschrijven als de spontane. Hij is altijd met iets nieuws bezig. Als het niet een obstacle run-groep is, dan is het wel een kanokamp. En ik kwam hem ook een keer midden in de nacht in zijn sportkleren op de gang tegen. Ging-ie hardlopen.”
Quan: “Ik had nog wat energie over.”

Wat is het raarste dat in huis is gebeurd?
Andrei: “Een poosje geleden hoorden we van een ander huis in deze flat dat ze een rat op hun balkon hadden gezien. Dat is nou niet echt iets dat je graag hoort. Een paar dagen later was ik thuis met Iris en Kruthika toen we opeens gekrabbel op onze deur en geritsel in de woonkamer hoorden. We gingen in de woonkamer kijken. Het was er opeens een zooitje: spullen waren overhoop gehaald, allerlei papieren lagen door elkaar. Wij in paniek. Gillen en om ons heen spuiten met anti-ongediertje spray. Een half uur kwam er een video binnen op onze appgroep van hoe Quan en Zeno de hele woonkamer overhoop haalden. Bleken ze alles in scène te hebben gezet.”

Hoe gaat de zoektocht naar een nieuw huis?
Andrei: “Kan beter. We zijn nu een kleine twee maanden op zoek. We hebben wel bezichtigingen gehad, maar dat was bijvoorbeeld voor appartementen voor drie personen. Als het niet lukt om iets voor zes mensen te vinden, hopen we in twee huizen voor drie personen te kunnen wonen.”

Hebben jullie eigenlijk een huisnaam?
Vlad: “Dat is een typisch Nederlandse traditie die we nog niet kenden toen we hier kwamen wonen. Maar áls we een huis voor ons allemaal vinden, gaan we er zeker eentje verzinnen.”

Het oproepje op Facebook:

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl