www.ov-kaart.com

Stel: je bent één van de 16 duizend studenten die jaarlijks zijn OV-studentenkaart in de trein achterlaat. Dan is het te hopen dat een medepassagier de kaart vindt en deze aanmeldt bij de onafhankelijke site van Martijn Verbeek. Zo niet, dan gebeurt het volgende. De NS stuurt de kaart naar de Informatie Beheer Groep (IBG) die de kaart vervolgens versnippert. Wie een nieuwe kaart wenst, dient het formulier ‘Wijzigingen OV-studentenkaart’ in te vullen, een stempel bij de politie te halen en zeventig gulden administratiekosten te betalen. Tien dagen later ligt de kaart in het postkantoor. Reiskosten worden gedurende deze tijd niet vergoed. Nog meer papierwinkel volgt wanneer je de oude kaart terugvindt, maar de nieuwe al hebt aangevraagd. Eerst dient het steunpunt te worden gebeld voor aanvraag van een formulier ‘Vergoeding/Vragen OV-studentenkaart’. Waarna met een correct ingevuld formulier veertig gulden restitutie wordt verkregen. Tenzij het IBG al een nieuwe kaart heeft aangemaakt: dan blijft van de zeventig gulden nog maar een geeltje over.