Wetenschap

Wonen en winkelen boven de rivier

Bruggen waarop wordt gewoond en geleefd zijn het afstudeeronderwerp van civielster Janneke Schopman. Ze zocht ook uit hoe ze er in de toekomst uit kunnen zien.

En tussen de brugconstructies door hockeyde Schopman de sterren van de hemel.

,,Een living bridge is een combinatie van een verkeersbrug met gebouwen die voor andere functies worden gebruikt”, legt Schopman uit. ,,De basis voor mijn afstuderen vormde een boek over living bridges”, legt ze uit. ,,Maar daarin stonden alleen plaatjes, geen beschrijving.” Dus maakte ze zelf een systematische beschrijving van dit type brug.

Volgens de civielster wordt er om verschillende redenen gewoond en gewerkt op sommige bruggen. Als bijvoorbeeld een groot aantal mensen een rivier moet kruisen, betekent dat veel potentiële klandizie voor een markt op zo’n brug. Woonhuizen creëren extra inkomsten, en een plek op de brug is handig voor industrieën die water verbruiken. Daarnaast zorgt ruimtegebrek in de stad ervoor dat mensen boven de rivier gaan wonen of werken. Dit laatste maakt een levende brug op dit moment weer aantrekkelijk. Schopman: ,,Zeker in steden als Londen of Parijs vormt een nieuwe living bridge een oplossing van het ruimteprobleem. Niet alleen worden de beide oevers beter verbonden, het kan ook een achterstandswijk verlevendigen, zoals bijvoorbeeld op de zuidoever van de Theems.”

Zelf heeft Schopman alleen de Ponte Vecchio in Florence gezien en eenzelfde soort brug in Parijs: ,,Er zijn ook veel bruggen verwoest of nooit gebouwd.” Informatie vinden over bruggen die nog niet gebouwd zijn bleek erg moeilijk. Schopman: ,,Die zijn vaak wel heel futuristisch.”

Schopmans onderzoek naar bestaande, maar ook niet gebouwde en toekomstige levende bruggen was niet genoeg. ,,Ik studeerde af bij Staal, en dan moet je ook wat kunnen rekenen”, legt ze uit. ,,Je doet dat omdat je ook wilt laten zien dat je wat constructiefs kunt.”

Play-offs

,,Het best kan een levende brug een voetgangersbrug zijn. Maar dat vormt geen uitdaging”, legt ze uit. Daarom nam ze een brug voor autoverkeer met een overspanning van tweehonderd meter. Ze onderzocht vijf brugtypen om dit te overbruggen en zette er verdiepingen op. Het meest geschikt als brug om op te bouwen bleek een boogbrug te zijn. Schopman: ,,Dat type vertoont de minste vervorming, en dat is wat je wilt als je op een brug leeft. Voor kantoren kan een beetje doorbuiging nog wel, maar als je op een brug woont en je voelt iedere langsrijdende auto, dat is niks.”

Als vervolgonderzoek oppert Schopman de constructies van het woongedeelte en het verkeersgedeelte meer te combineren: ,,Daar begint een nieuwe afstudeerder binnenkort aan.”

Voorlopig is er voor Schopman geen carrière weggelegd in de civiele wereld. Hockey eist nu haar tijd op. ,,Tot halverwege juni spelen we waarschijnlijk nog play-offs met Rotterdam. Dan heb ik even vakantie, en dan met het Nederlands elftal naar de Champions Trophy in China.” Veel van haar teamgenoten bij Rotterdam en in het Nederlands elftal studeren, maar niet in Delft. ,,Ze denken dat de TU heel moeilijk is. Dan zeg ik dat het wel meevalt. Maar ze raken de draad volledig kwijt als ik vertel dat ik mijn ‘hout’ of mijn ‘staal’ gehaald heb.”

De combinatie van studie en hockey was niet altijd even makkelijk: ,,De bondscoach vond dat ik het veel te druk had, maar mijn studie kwam altijd op de eerste plaats. Meteen gevolgd doorhockey.”

Ze heeft beloofd dat hockey na haar afstuderen haar eerste prioriteit heeft. Na zeseneenhalf jaar studeren leidt dat tot een nieuwe uitdaging voor de kersverse ingenieur: ,,Ik wil proberen de Olympische Spelen te halen.”

Bruggen waarop wordt gewoond en geleefd zijn het afstudeeronderwerp van civielster Janneke Schopman. Ze zocht ook uit hoe ze er in de toekomst uit kunnen zien. En tussen de brugconstructies door hockeyde Schopman de sterren van de hemel.

,,Een living bridge is een combinatie van een verkeersbrug met gebouwen die voor andere functies worden gebruikt”, legt Schopman uit. ,,De basis voor mijn afstuderen vormde een boek over living bridges”, legt ze uit. ,,Maar daarin stonden alleen plaatjes, geen beschrijving.” Dus maakte ze zelf een systematische beschrijving van dit type brug.

Volgens de civielster wordt er om verschillende redenen gewoond en gewerkt op sommige bruggen. Als bijvoorbeeld een groot aantal mensen een rivier moet kruisen, betekent dat veel potentiële klandizie voor een markt op zo’n brug. Woonhuizen creëren extra inkomsten, en een plek op de brug is handig voor industrieën die water verbruiken. Daarnaast zorgt ruimtegebrek in de stad ervoor dat mensen boven de rivier gaan wonen of werken. Dit laatste maakt een levende brug op dit moment weer aantrekkelijk. Schopman: ,,Zeker in steden als Londen of Parijs vormt een nieuwe living bridge een oplossing van het ruimteprobleem. Niet alleen worden de beide oevers beter verbonden, het kan ook een achterstandswijk verlevendigen, zoals bijvoorbeeld op de zuidoever van de Theems.”

Zelf heeft Schopman alleen de Ponte Vecchio in Florence gezien en eenzelfde soort brug in Parijs: ,,Er zijn ook veel bruggen verwoest of nooit gebouwd.” Informatie vinden over bruggen die nog niet gebouwd zijn bleek erg moeilijk. Schopman: ,,Die zijn vaak wel heel futuristisch.”

Schopmans onderzoek naar bestaande, maar ook niet gebouwde en toekomstige levende bruggen was niet genoeg. ,,Ik studeerde af bij Staal, en dan moet je ook wat kunnen rekenen”, legt ze uit. ,,Je doet dat omdat je ook wilt laten zien dat je wat constructiefs kunt.”

Play-offs

,,Het best kan een levende brug een voetgangersbrug zijn. Maar dat vormt geen uitdaging”, legt ze uit. Daarom nam ze een brug voor autoverkeer met een overspanning van tweehonderd meter. Ze onderzocht vijf brugtypen om dit te overbruggen en zette er verdiepingen op. Het meest geschikt als brug om op te bouwen bleek een boogbrug te zijn. Schopman: ,,Dat type vertoont de minste vervorming, en dat is wat je wilt als je op een brug leeft. Voor kantoren kan een beetje doorbuiging nog wel, maar als je op een brug woont en je voelt iedere langsrijdende auto, dat is niks.”

Als vervolgonderzoek oppert Schopman de constructies van het woongedeelte en het verkeersgedeelte meer te combineren: ,,Daar begint een nieuwe afstudeerder binnenkort aan.”

Voorlopig is er voor Schopman geen carrière weggelegd in de civiele wereld. Hockey eist nu haar tijd op. ,,Tot halverwege juni spelen we waarschijnlijk nog play-offs met Rotterdam. Dan heb ik even vakantie, en dan met het Nederlands elftal naar de Champions Trophy in China.” Veel van haar teamgenoten bij Rotterdam en in het Nederlands elftal studeren, maar niet in Delft. ,,Ze denken dat de TU heel moeilijk is. Dan zeg ik dat het wel meevalt. Maar ze raken de draad volledig kwijt als ik vertel dat ik mijn ‘hout’ of mijn ‘staal’ gehaald heb.”

De combinatie van studie en hockey was niet altijd even makkelijk: ,,De bondscoach vond dat ik het veel te druk had, maar mijn studie kwam altijd op de eerste plaats. Meteen gevolgd doorhockey.”

Ze heeft beloofd dat hockey na haar afstuderen haar eerste prioriteit heeft. Na zeseneenhalf jaar studeren leidt dat tot een nieuwe uitdaging voor de kersverse ingenieur: ,,Ik wil proberen de Olympische Spelen te halen.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.