Winnende start-up YesDelft versterkt windmolens

Het bedrijf VizionZ Engineering van TU-alumnus Zdravko Angelov en zijn vader Valentin Angelov heeft dinsdag 17 december de tweede editie van het YesDelft LaunchLab gewonnen. Het bedrijf heeft volgens de jury het beste businessplan van de zes deelnemers.

De start-up VizionZ heeft een systeem ontwikkeld dat de ondersteunende constructie van offshore windmolens versterkt. Daardoor kunnen de onderhoudskosten van bestaande molens omlaag en wordt hun levensduur verlengd. Nieuwe windmolens op zee kunnen met minder materiaal worden gebouwd of zwaarder worden belast, bijvoorbeeld door ze in dieper water te plaatsen.

Vader Valentin Angelov, die tientallen jaren werkte als structural engineer in de offshore-industrie, is de ontwerper van de technologie. Op zijn naam is het patentaanvraag ingediend. Binnenkort hoopt hij uitsluitsel te krijgen. Zoon Zdravko Angelov studeerde informatica aan de TU Delft en werkte daarna als consultant bij Accenture. Aan het begin van het drie maanden durende LaunchLab zegde hij die baan op.

Vader en zoon trekken de komende twee jaar uit voor het demonstreren van hun technologie, eerst op schaal en daarna full scale. Zdravko: “Het is nodig om de tijd te nemen, want we hebben te maken met een conservatieve industrie.” In deze demonstratiefase is het de bedoeling om industriele partners aan te trekken. “Zo kunnen ze vertrouwd raken met de technologie.”

Het bedrijf verhuist binnenkort van Den Haag naar YesDelft. Een dag na de LaunchLab-winst mocht Vizionz voor de selectiecommissie van de incubator verschijnen en is het toegelaten.

Toelating ligt volgens een woordvoerder van YesDelft  ook voor de andere vijf deelnemers aan het LaunchLab binnen handbereik. “Mits ze hard werken en het willen natuurlijk.” Van de eerste editie van het LaunchLab, toen nog een pilot, zijn uiteindelijk vijf bedrijven toegelaten.

Het LaunchLab wil (toekomstige) ondernemers met veelbelovende bedrijfsideeën de kans geven om die ‘actief te testen in de relevante markt, om razendsnel het meest ideale business model te ontwikkelen en een launching customer te vinden’. Het lab is toegankelijk voor professionals, wetenschappers en studenten. Zij krijgen begeleiding van investeerders en coaches en mogen gebruik maken van het netwerk van YesDelft. Dat alles om tot een uitgewerkt businessplan te komen.

Zdravko Angelov vertelt dat hij vooral veel heeft gehad aan het netwerk dat zich via YesDelft voor hem opende. “Dat heeft de ontwikkeling van ons bedrijf erg versneld. We kwamen heel snel in contact met de juiste mensen, vooral bij research and development-organisaties als TNO, Deltares, Marin en ECN. Door met hen samen te werken hebben wij straks onze demonstratiemodellen van A tot Z klaar. ”