Wie weet zijn chipcode nou nog?

Wie aan de TU een bak koffie wil drinken, moet sinds de zomer zijn chipper trekken. Het geklaag is niet van de lucht. Vooral omdat de nieuwe automaten het vaak niet doen.

/strong>

,,Het werkt voor geen meter”, klaagt derdejaars student informatica Naim Larbi dinsdagmiddag. Hij studeert in de bibliotheek en zou af en toe dolgraag een broodje uit de automaat halen. ,,Maar het werkt niet”, ervaart hij keer op keer. ‘Onbruikbare pas’, ‘Neem pas uit a.u.b.’, is de enige reactie van de automaat. Koffie gaat gelukkig sinds kort in de bibliotheek wel goed. ,,Maar op de faculteit werkt dat bij veel automaten ook niet.”

Vorige week, tijdens de eerste collegedagen, leek studerend Delft massaal drooggelegd. Met hun kwartjes en guldens konden ze geen druppel koffie meer krijgen, ontdekten de studenten. En die chipper of chipknip: hij zit weliswaar op menig bankpas, maar geen hond kende zijn eigen code. Bijgevolg ontstonden lange rijen op plaatsen waar het normaal zo rustig is. Bij het postkantoortje naast de aula bijvoorbeeld, dat veranderd leek in een frisdranktoko. Of bij garagebedrijf Ubas naast Elektro. ,,Vorige week was het verschrikkelijk druk”, lacht kassamevrouw Tetteroo. Met tientallen tegelijk kwamen studenten in de pauze een kop koffie halen. ,,Deze week is het gelukkig rustiger.”

Wie inmiddels weet hoe de chip werkt, komt vaak nog steeds bedrogen uit. Want veel automaten doen het niet, klagen studenten en TU-medewerkers. ,,Op zich vind ik het wel een goed idee dat de TU overschakelt van kleingeld naar de chipper”, zegt Bart-Jan van Beuzekom, master-of-sciencestudent bij technische bestuurskunde. ,,Maar dan moeten de apparaten het wel doen.”

Limonade

Dat de TU voor de chipautomaat koos, valt op zich best te begrijpen. Drs. Wob Rombouts, manager van de Facilitaire Dienst, legt uit: ,,De TU wil het contante geld – munten en bankbiljetten – langzaam gaan terugdringen. Dit heeft te maken met inbraakgevoeligheid en met de kosten die gepaard gaan met bijvoorbeeld het vervoer en opslag van het geld. Een tweede reden is de komst van de euro. Wanneer we de automaten geschikt hadden moeten maken voor euromunten, zou dit ons bijna tweeduizend gulden per automaat hebben gekost.”

Begin juli begon leverancier Maas met het ombouwen van de meer dan honderd automaten. In vier weken zou de klus geklaard moeten zijn. Maar tot op heden is het project nog steeds niet afgerond. ,,We hadden er alle vertrouwen in. Leverancier Maas had de chip namelijk al eerder in Leiden en Utrecht ingevoerd. Nu waren Nijmegen en Delft aan de beurt, met voor iedere stad één manager. De problemen begonnen toen een van de managers ziek werd. En toen ging de Wetvan Murphy in werking”, verklaart Rombouts de situatie.

De problemen stapelden zich op. Eerst werkte alleen de chipknip, maar de chipper niet. Toen dat probleem opgelost was, ging er iets fout met de invoering van de software voor de TU-betaalkaart in het systeem. Zo konden studenten tijdens de herkansingsperiode in augustus soms urenlang geen koffie kopen in de universiteitsbibliotheek, doordat het chipsysteem niet werkte.

Studievereniging Stylos van de faculteit Bouwkunde sprong op ludieke wijze in op de koffieautomatenproblematiek. Voorzitter Maarten Veerman: ,,We ontdekten dat er lange rijen ontstonden in de kantine met studenten die alleen maar een pakje melk kochten. Waarschijnlijk was dat te wijten aan de kapotte koffieautomaten. Daarom zijn we met gieters limonade langs de rijen gegaan.”

Thermoskan

Het nieuwe TU-chipsysteem had begin augustus operationeel moeten zijn. Meer dan een maand later zijn nog steeds niet alle problemen opgelost. Rombouts: ,,Maas garandeerde dat alles op 3 september opgelost zou zijn, maar nu is er al weer een week voorbij. Daarom moet het bedrijf voor elke dag dat ze langer aan het project bezig zijn een boete betalen.”

En er is nog een probleem. Van de zestien beloofde oplaadpunten voor chipper en chipknip werken er pas twee. Rombouts verwacht dat er begin oktober acht bijkomen.

Maar ondanks de vele problemen blijft Rombouts geloven in de chip. ,,Ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat mensen ook in de TU-kantines met de chip kunnen betalen. Over twee jaar zal zelfs bijna al het contante geld binnen de TU verdwenen zijn.”

Niet iedereen is blij met die ontwikkeling. Neem Marco Rozendaal, medewerker bij IO: ,,Het is irritant dat je alleen maar met de chip kan betalen. Ik had liever gezien dat het ook met munten kon, zodat je in ieder geval zelf kunt kiezen.%%

Op de trappen van de bibliotheek drinken vier IO-studenten koffie uit hun eigen thermoskan. ,,Waardeloos”, is hun unanieme oordeel over invoering van de chipautomaten. ,,Wie weet nou hoe zo’n ding werkt, en wie kent zijn chipcode nog?”

Limonade

Thermoskan