We stoppen wél voor kangoeroes

Mark Olsthoorn (25, student L&R) is een van de vier coureurs van zonnewagen Nuna II, die meedoet aan de World Solar Challenge 2003. Het Nederlandse team, dat bestaat uit twaalf studenten van de TU Delft en Erasmus Universiteit, bereidt zich momenteel voor op de drieduizend kilometer lange race dwars door Australië.

/strong>

Waar zit je nu?

,,In de werkplaats op het terrein van de Nightcliff Primary School in Darwin. Dit is de laatste dag dat we kunnen sleutelen aan de auto. Morgen begint de keuring van de auto.”

Zijn jullie er klaar voor?

,,Eigenlijk zijn we nooit klaar, we zijn constant bezig om de auto te verbeteren. Maar we zijn klaar voor de wedstrijd.”

Gaat Nuna II de race winnen, evenals zijn voorganger?

,,Dat is moeilijk te zeggen. We hebben flink wat vermogen, dus als de zon goed schijnt kunnen we een gemiddelde snelheid van rond de honderd kilometer per uur halen. Ook de aërodynamica van de wagen is in orde. We verwachten veel tegenstand van Aurora, die vorige keer tweede werd.”

Wat is de weersverwachting?

,,Het is al een aantal dagen bewolkt, en vandaag hebben we zelfs een flinke bui gehad. De race start in Darwin in het noorden, en loopt naar Adelaide. Hier in het noorden is het tropisch warm en vochtig, maar het midden van het land heeft een droog woestijnklimaat. Daar schijnt de zon vrijwel altijd en is minder bewolking.”

In jullie dagboek op internet beschrijven jullie een aantal bosbranden langs de testroute.

,,Heel indrukwekkend, dat hadden we nooit eerder gezien. Het is niet gunstig voor de race, omdat de zwarte wolken zorgen voor flink wat minder zonintensiteit. Nuna II gaat dan meteen langzamer rijden.”

Hoe is het om in Nuna II te rijden?

,,Zolang je rijdt, is het goed uit te houden. Maar zodra je stilstaat, kan de temperatuur snel oplopen tot zo’n vijftig graden Celsius. We staan dus ook liever niet stil. Elke coureur rijdt een aantal uren achter elkaar, maximaal vijf uur zonder pauze.”

Stoppen jullie echt niet voor kangoeroes?

(lacht) ,,Die uitspraak achtervolgt ons nu al. De meeste kangoeroes die we onderweg gaan tegenkomen, liggen dood langs de weg omdat ze zijn aangereden. Kangoeroes steken meestal over tijdens de schemering, en omdat wij alleen tussen acht uur ’s ochtends en vijf uur ’s middags rijden, is de kans klein. En zo ja, dan rijden we er omheen.”

Hoe lang gaat de rit duren?

,,De race start zondag 19 oktober, maar de prijsuitreiking is pas op de 28ste. Dus de kans is groot dat we een paar dagen moeten wachten op de andere deelnemers.”

www.nuonsolarteam.com

Waar zit je nu?

Zijn jullie er klaar voor?

Gaat Nuna II de race winnen, evenals zijn voorganger?

Wat is de weersverwachting?

Hoe is het om in Nuna II te rijden?

Stoppen jullie echt niet voor kangoeroes?

Hoe lang gaat de rit duren?

www.nuonsolarteam.com