Een nieuwe digitale leeromgeving moet onderwijs op afstand mogelijk maken. ,,De generatie die binnen een paar jaar van de middelbare scholen afkomt, neemt geen genoegen meer met alleen maar dictaten.
Scholieren denken in computericonen en animaties. Wij moeten als universiteit kunnen inspelen op hun studiebehoeften”, aldus rector Wakker maandag 29 mei op een kick off-symposium voor ict in het onderwijs.
De nieuwe generatie studenten zal op haar wenken bediend worden, als het nieuwe digitale leeromgeving TU-breed ingevoerd is. Blackboard CourseInfo, zoals de naam van het systeem luidt, is een webomgeving waarmee de student op afstand onderwijs kan volgen. ‘Kennis met een password’, noemde een bezoeker het.
De nieuwe leeromgeving is niet zomaar een website van een vak, het is het vak. Volledige dictaten zullen direct te downloaden zijn, videocolleges kunnen op de site geplaatst worden. Ook kunnen toetsen voor studenten online beschikbaar komen. Studenten krijgen online opdrachten en leveren die in in de mailbox van de docent. Op deze manier houdt de docent een goed oog op de vooruitgang van studenten.
Zo kan het systeem ook voor het bedrijfsleven indirecte voordelen hebben. ,,Deze informatie bouwt zich op over de jaren en kan eventueel dienen als een aanvulling op het cv”, aldus prof.dr.ir. E. Koper van de Open Universiteit. Hij prees het systeem aan op het symposium. ,,Wij werken al een tijdje met een bijna identiek systeem en zowel studenten als docenten zijn erg enthousiast over.”
Levenslang
Docenten spelen een centrale rol in het Blackboard-systeem. Zij deponeren via een simpele handeling mededelingen over wijzigingen in roosters of leerstof. En dat allemaal zonder enige kennis van de gevreesde webtaal HTML.
,,Niet alleen Delftse studenten hebben hier baat bij. Dit systeem kan ook bij de internationale samenwerkingsverbanden, die wij zijn aangegaan, tot ongekende nieuwe successen leiden”, aldus rector Wakker. ,,Gastcolleges kunnen bijvoorbeeld direct te zien zijn via teleconferencing.”
Het Amerikaanse bedrijf dat het systeem bedacht, ziet ook voordelen bij de communicatie binnen de campus. Studenten en docenten fietsen niet meer voor practica en vergaderingen van faculteit naar faculteit.
Wakker relativeert dat: ,,Het is zeker niet de bedoeling dat faculteitsgebouwen gaan verdwijnen, het zal een aanvulling moeten worden. Wel zal er een significante aanpassing in het onderwijs doorgevoerd moeten worden. Ook wordt natuurlijk toewijding van de docent gevraagd. Er komen dan ook platforms en werkgroepen, die docenten bij zullen staan in deze veranderingen”. Wakker ziet het ook als een stimulans voor het life long learning: ,,Afgestudeerdenkunnen makkelijk op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen op hun vakgebied via de universiteit die ze al kennen.”
De beslissing tot ‘verandering’ heeft in Delft de eigenschap lang op zich te laten wachten, maar Wakker kondigde aan dat zowel het college als de faculteitsdecanen hebben ingestemd met de plannen voor de grootschalige invoering van ict, waaronder de digitale leeromgeving.
Volgens Wakker gaat het niet zonder slag of stoot: ,,Een randvoorwaarde voor deze nieuwe ontwikkeling is dat iedere student moeiteloos toegang heeft tot het internet. Een begin hiervan maken we door middel van verbetering en nieuwe aanleg van de kabelverbindingen met studentenhuizen en de verschaffing van een renteloze lening voor een computer voor eerstejaars.” Het systeem is officieel al van start gegaan, maar binnen twee jaar verwacht men intensief gebruik.
,,De generatie die binnen een paar jaar van de middelbare scholen afkomt, neemt geen genoegen meer met alleen maar dictaten. Scholieren denken in computericonen en animaties. Wij moeten als universiteit kunnen inspelen op hun studiebehoeften”, aldus rector Wakker maandag 29 mei op een kick off-symposium voor ict in het onderwijs.
De nieuwe generatie studenten zal op haar wenken bediend worden, als het nieuwe digitale leeromgeving TU-breed ingevoerd is. Blackboard CourseInfo, zoals de naam van het systeem luidt, is een webomgeving waarmee de student op afstand onderwijs kan volgen. ‘Kennis met een password’, noemde een bezoeker het.
De nieuwe leeromgeving is niet zomaar een website van een vak, het is het vak. Volledige dictaten zullen direct te downloaden zijn, videocolleges kunnen op de site geplaatst worden. Ook kunnen toetsen voor studenten online beschikbaar komen. Studenten krijgen online opdrachten en leveren die in in de mailbox van de docent. Op deze manier houdt de docent een goed oog op de vooruitgang van studenten.
Zo kan het systeem ook voor het bedrijfsleven indirecte voordelen hebben. ,,Deze informatie bouwt zich op over de jaren en kan eventueel dienen als een aanvulling op het cv”, aldus prof.dr.ir. E. Koper van de Open Universiteit. Hij prees het systeem aan op het symposium. ,,Wij werken al een tijdje met een bijna identiek systeem en zowel studenten als docenten zijn erg enthousiast over.”
Levenslang
Docenten spelen een centrale rol in het Blackboard-systeem. Zij deponeren via een simpele handeling mededelingen over wijzigingen in roosters of leerstof. En dat allemaal zonder enige kennis van de gevreesde webtaal HTML.
,,Niet alleen Delftse studenten hebben hier baat bij. Dit systeem kan ook bij de internationale samenwerkingsverbanden, die wij zijn aangegaan, tot ongekende nieuwe successen leiden”, aldus rector Wakker. ,,Gastcolleges kunnen bijvoorbeeld direct te zien zijn via teleconferencing.”
Het Amerikaanse bedrijf dat het systeem bedacht, ziet ook voordelen bij de communicatie binnen de campus. Studenten en docenten fietsen niet meer voor practica en vergaderingen van faculteit naar faculteit.
Wakker relativeert dat: ,,Het is zeker niet de bedoeling dat faculteitsgebouwen gaan verdwijnen, het zal een aanvulling moeten worden. Wel zal er een significante aanpassing in het onderwijs doorgevoerd moeten worden. Ook wordt natuurlijk toewijding van de docent gevraagd. Er komen dan ook platforms en werkgroepen, die docenten bij zullen staan in deze veranderingen”. Wakker ziet het ook als een stimulans voor het life long learning: ,,Afgestudeerdenkunnen makkelijk op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen op hun vakgebied via de universiteit die ze al kennen.”
De beslissing tot ‘verandering’ heeft in Delft de eigenschap lang op zich te laten wachten, maar Wakker kondigde aan dat zowel het college als de faculteitsdecanen hebben ingestemd met de plannen voor de grootschalige invoering van ict, waaronder de digitale leeromgeving.
Volgens Wakker gaat het niet zonder slag of stoot: ,,Een randvoorwaarde voor deze nieuwe ontwikkeling is dat iedere student moeiteloos toegang heeft tot het internet. Een begin hiervan maken we door middel van verbetering en nieuwe aanleg van de kabelverbindingen met studentenhuizen en de verschaffing van een renteloze lening voor een computer voor eerstejaars.” Het systeem is officieel al van start gegaan, maar binnen twee jaar verwacht men intensief gebruik.
Comments are closed.