Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

Waterstof drone die voorbij de horizon vliegt

Een stapje in de richting van een duurzame luchtvaart. Zo zou je de nieuwe Delftse waterstofdrone kunnen zien. Net als een hybride auto laadt hij de accu op tijdens de rit.

Ready Steady Lift Off. (Compilatiefoto: MAV-lab)

Onderzoekers van het micro aerial vehicle laboratory (MAV)-lab maakten een drone die verticaal opstijgt en landt en die urenlang horizontaal als een vliegtuig kan vliegen op waterstof.

De drone weegt dertien kilo, heeft een spanwijdte van drie meter en is voorzien van twaalf motoren (en twaalf propellers). De onderzoekers testten het toestel vanaf een varend schip van de Koninklijke Marine op volle zee. De drone kan tientallen kilometers, tot ver voorbij de horizon, vliegen en dus ook buiten het radarobservatiegebied van de marine komen. Dat maakt hem bruikbaar als vooruitgeschoven observatiepost.

De onderzoekers werken al een paar jaar aan dit toestel. Anderhalf jaar geleden slaagden ze erin om de drone te laten landen op een deinend schip. Geen sinecure. Dat vergt nogal wat aanpassingsvermogen van zo’n vliegende robot. “Niet alleen de beweging maakt de manoeuvre ingewikkeld”, zegt projectleider Bart Remes. “Het feit dat zo’n marineschip van metaal is maakt dat je kompas helemaal wegdraait. We hebben allerlei sensoren opnieuw op elkaar moeten afstellen.”

Vliegt het toestel horizontaal, dan schakelt hij helemaal over naar de waterstofcel

En dat was dus nog maar de eerste stap. Voor stap twee, die nu is afgerond, moesten de elektrische aandrijving vanuit de accu en de energie die de waterstofcel levert op elkaar afgestemd worden. Op het moment dat het vliegtuig opstijgt, moeten beide aandrijfvormen namelijk tegelijk worden aangesproken omdat dit zo energie-intensief is. Vliegt het toestel in horizontale richting verder, dan schakelt hij helemaal over naar de waterstofcel.

De drone valt enigszins te vergelijken met een hybride auto. Maar dan een die vliegt, en waterstof verbruikt in plaats van benzine. Net als bij een hybride auto laadt de accu op tijdens de rit. “Daar moesten we wel even aan wennen”, zegt Remes. “Normaal zien we de accu tijdens de vlucht in rap tempo leeg lopen. Nu gebeurt het tegenovergestelde.”

Maar wat is de link met een duurzamere passagiersluchtvaart? Vliegtuigen hoeven niet verticaal op te stijgen. “Klopt”, zegt Remes. “Maar het opstijgen kost ook bij passagiersvliegtuigen enorm veel energie. Op dat moment is extra energie vanuit accu’s wenselijk. Eenmaal op kruishoogte kun je prima af met waterstofcellen. De techniek die wij ontwikkelen is dus ook interessant voor de burgerluchtvaart.”

Redacteur Tomas van Dijk

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

tomas.vandijk@tudelft.nl

Comments are closed.