Campus

Wat heeft de TU mij te bieden?

Echte topsalarissen kan de universiteit niet bieden. Maar P&O-functionarissen mogen talenten wel verleiden met sabbaticals, ouderschapsverlof, flexibele werktijden en straks misschien ook met de leaseauto.

/strong>

Welgeteld nul reacties leverde een advertentie voor een hoogleraar bouwkunde onlangs op. ,,In de bouwwereld barst het op het moment van de opdrachten. Er wordt goed verdiend”, verklaart Wendy Sutherland, P&O-adviseur bij de faculteit. ,,Een academische functie is op dit moment bijna een roeping.”

P&O-functionarissen bij de andere faculteiten herkennen de moeizame zoektocht naar hoogleraartalent. ,,Maar”, relativeert Johan Hendriks, hoofd P&O van Civiele Techniek en Geowetenschappen, ,,je zoekt ook naar toppers, die zijn sowieso al zeldzaam.”

Jónge academici, met name promovendi, zijn nog moeilijker te vinden volgens de hoofden P&O. Rolf Oosterloo (Lucht- en ruimtevaarttechniek): ,,Onze afgestudeerden en promovendi vinden op dit moment allemaal een baan. Voor het overgrote deel ook echt in de vliegtuig- en ruimtevaartindustrie. Hun mogelijkheden zijn zo ruim, ze wegen eerst alle opties nauwkeurig af.” Hendriks: ,,Ik voer steeds vaker heuse onderhandelingen met pas afgestudeerden. Ze weten precies wat ze waard zijn.” Ellen Pauw van Technische Natuurwetenschappen (TNW) zet zelfs geen advertenties meer: ,,Daar krijgen we toch haast geen reacties op.”

Via ‘het netwerk’ is uiteindelijk een geschikte kandidaat gevonden voor de hoogleraarsfunctie bij Bouwkunde. De professoren stelden lijstjes op met geschikte personen. Deze werden vervolgens voorzichtig gepolst over hun academische ambities.

Ook bij TNW zijn het de netwerken die het moeten doen. Pauw: ,,Onze onderzoekers scouten potentiële promovendi en postdocs tijdens (internationale) congressen en bellen met vakgenoten of ze nog goede studenten hebben rondlopen. Ook vacatures op internet helpen. Buitenlandse studenten pikken deze op.”

De P&O’ers beweren unaniem dat de TU niet lijdt onder de krapte op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk worden alle vacatures opgevuld. Maar de faculteit Bouwkunde telt wel steeds meer parttime wetenschappers: onderzoekers die ook hun graantje op de vrije markt meepikken. Een ander gevolg van de krappe arbeidsmarkt is dat de universiteit internationaliseert. TNW schat dat ruwweg één op de drie startende promovendi uit het buitenland komt.

Aantrekkelijk

Om een topper binnen te halen of vast te houden, heeft een hoofd P&O overigens wel enige financiële ruimte. CiTG’er Hendriks: ,,Als we een kandidaat hebben die we erg graag willen, komen we er wel uit.” Geld kost dat natuurlijk wel. Maar zegt L&R’er Oosterloo: ,,Als Delft een topuniversiteit wil zijn, horen daar ook goede salarissen bij. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Maar echt economisch gedreven mensen haal je niet meerbinnen met de huidige salarissen. Europese instituten zoals Estac betalen het drievoudige. Wat de TU te bieden heeft, is toch vooral inhoud.”

De TU-‘lokkertjes’ hebben dus een academisch smaakje. Promovendi mogen bijvoorbeeld drie maanden studeren aan een buitenlandse universiteit, docenten krijgen een jaar sabbatical in het vooruitzicht, hoogleraren een extra full-time medewerker. Overigens zijn de snoepjes niet alleen voor de nieuwkomers. Margo Bebseler, hoofd P&O bij de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie: ,,Ik merk ook dat het zittende personeel zich steeds vaker afvraagt ‘wat heeft de TU mij te bieden’. Mensen kijken om zich heen naar bedrijven en andere instellingen. Ook die mensen moet je wat te bieden hebben.” Oosterloo waarschuwt echter dat de eventuele extra’s wel verdedigbaar moeten blijven. ,,Anders gaan de stille werkers, degenen die nooit iets vragen, zich gepasseerd voelen.”

De hoofden P&O noemen ook allemaal de nieuwe commissie Individueel Keuzepakket Arbeidsvoorwaarden, die nadenkt hoe de universiteit haar arbeidsvoorwaarden kan verbeteren en individualiseren. TBM’er Hoppenbrouwer zou graag zien dat de commissie naar de vergoeding van woonwerk-verkeer kijkt. ,,We zijn een van de weinige universiteiten die geen reiskosten vergoeden. Twente doet dat wel, dat tellen mensen toch mee.” L&R’er Oosterloo is blij dat er gedacht wordt over individuele arbeidsvoorwaarden: ,,De een is blij met een leaseauto, de ander met een ov-kaart, de derde met goede kinderopvang en flexibele werktijden. Ik wil graag iedereen kunnen bieden wat het best past.”

Echte topsalarissen kan de universiteit niet bieden. Maar P&O-functionarissen mogen talenten wel verleiden met sabbaticals, ouderschapsverlof, flexibele werktijden en straks misschien ook met de leaseauto.

Welgeteld nul reacties leverde een advertentie voor een hoogleraar bouwkunde onlangs op. ,,In de bouwwereld barst het op het moment van de opdrachten. Er wordt goed verdiend”, verklaart Wendy Sutherland, P&O-adviseur bij de faculteit. ,,Een academische functie is op dit moment bijna een roeping.”

P&O-functionarissen bij de andere faculteiten herkennen de moeizame zoektocht naar hoogleraartalent. ,,Maar”, relativeert Johan Hendriks, hoofd P&O van Civiele Techniek en Geowetenschappen, ,,je zoekt ook naar toppers, die zijn sowieso al zeldzaam.”

Jónge academici, met name promovendi, zijn nog moeilijker te vinden volgens de hoofden P&O. Rolf Oosterloo (Lucht- en ruimtevaarttechniek): ,,Onze afgestudeerden en promovendi vinden op dit moment allemaal een baan. Voor het overgrote deel ook echt in de vliegtuig- en ruimtevaartindustrie. Hun mogelijkheden zijn zo ruim, ze wegen eerst alle opties nauwkeurig af.” Hendriks: ,,Ik voer steeds vaker heuse onderhandelingen met pas afgestudeerden. Ze weten precies wat ze waard zijn.” Ellen Pauw van Technische Natuurwetenschappen (TNW) zet zelfs geen advertenties meer: ,,Daar krijgen we toch haast geen reacties op.”

Via ‘het netwerk’ is uiteindelijk een geschikte kandidaat gevonden voor de hoogleraarsfunctie bij Bouwkunde. De professoren stelden lijstjes op met geschikte personen. Deze werden vervolgens voorzichtig gepolst over hun academische ambities.

Ook bij TNW zijn het de netwerken die het moeten doen. Pauw: ,,Onze onderzoekers scouten potentiële promovendi en postdocs tijdens (internationale) congressen en bellen met vakgenoten of ze nog goede studenten hebben rondlopen. Ook vacatures op internet helpen. Buitenlandse studenten pikken deze op.”

De P&O’ers beweren unaniem dat de TU niet lijdt onder de krapte op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk worden alle vacatures opgevuld. Maar de faculteit Bouwkunde telt wel steeds meer parttime wetenschappers: onderzoekers die ook hun graantje op de vrije markt meepikken. Een ander gevolg van de krappe arbeidsmarkt is dat de universiteit internationaliseert. TNW schat dat ruwweg één op de drie startende promovendi uit het buitenland komt.

Aantrekkelijk

Om een topper binnen te halen of vast te houden, heeft een hoofd P&O overigens wel enige financiële ruimte. CiTG’er Hendriks: ,,Als we een kandidaat hebben die we erg graag willen, komen we er wel uit.” Geld kost dat natuurlijk wel. Maar zegt L&R’er Oosterloo: ,,Als Delft een topuniversiteit wil zijn, horen daar ook goede salarissen bij. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Maar echt economisch gedreven mensen haal je niet meerbinnen met de huidige salarissen. Europese instituten zoals Estac betalen het drievoudige. Wat de TU te bieden heeft, is toch vooral inhoud.”

De TU-‘lokkertjes’ hebben dus een academisch smaakje. Promovendi mogen bijvoorbeeld drie maanden studeren aan een buitenlandse universiteit, docenten krijgen een jaar sabbatical in het vooruitzicht, hoogleraren een extra full-time medewerker. Overigens zijn de snoepjes niet alleen voor de nieuwkomers. Margo Bebseler, hoofd P&O bij de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie: ,,Ik merk ook dat het zittende personeel zich steeds vaker afvraagt ‘wat heeft de TU mij te bieden’. Mensen kijken om zich heen naar bedrijven en andere instellingen. Ook die mensen moet je wat te bieden hebben.” Oosterloo waarschuwt echter dat de eventuele extra’s wel verdedigbaar moeten blijven. ,,Anders gaan de stille werkers, degenen die nooit iets vragen, zich gepasseerd voelen.”

De hoofden P&O noemen ook allemaal de nieuwe commissie Individueel Keuzepakket Arbeidsvoorwaarden, die nadenkt hoe de universiteit haar arbeidsvoorwaarden kan verbeteren en individualiseren. TBM’er Hoppenbrouwer zou graag zien dat de commissie naar de vergoeding van woonwerk-verkeer kijkt. ,,We zijn een van de weinige universiteiten die geen reiskosten vergoeden. Twente doet dat wel, dat tellen mensen toch mee.” L&R’er Oosterloo is blij dat er gedacht wordt over individuele arbeidsvoorwaarden: ,,De een is blij met een leaseauto, de ander met een ov-kaart, de derde met goede kinderopvang en flexibele werktijden. Ik wil graag iedereen kunnen bieden wat het best past.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.