Warmtewisselaar tussen de olifanten

Zevendejaars werktuigbouwkunde student Elsbet Brouwer loopt stage aan de technische faculteit van de Chiang Mai Universiteit in Thailand. Tussen de op olifanten rijdende toeristen, zoekt zij een goedkope manier om warmte te hergebruiken.

/strong>

Het is een lange vijftien uur durende treinreis vanuit Bangkok naar de groene heuvels van Chiang Mai, een middelgrote provinciestad in het noorden van Thailand. Hier beginnen de populaire jungletreks en olifanten-rides voor vele toeristen. Elsbet Brouwer besloot om hier na haar Thaise jaarclubreisje een stage van acht weken te doen.

,,Het is geweldig om ergens te zitten waar je ieder weekend de jungle in kan”, zegt Brouwer. Ze staat op het punt om weer een weekend op pad te gaan. ,,Vorige week heb ik met een vriendin de ‘longnecks‘ bezocht, mensen die hun schouders door het dragen van ringen veel lager hebben zitten. We zijn toen vlak bij de Birmese grens verdwaald. Er zijn daar rebellen actief, maar als je voor vier uur weer op de grote weg bent is dat niet gevaarlijk.”

,,Het leuke van een stage op een universiteit is dat je veel contact hebt met leeftijdgenoten die goed Engels spreken”, aldus Brouwer. Volgende week doet ze met een universiteitsteam mee aan een ‘egg gravity’ wedstrijd: ,,Ik weet nog niet precies wat de bedoeling is, maar we moeten een ijzeren constructie om een ei heen bedenken zodat het bij een val van de achtste verdieping niet breekt.”

Brouwer krijgt van de organisatie IAESTE, die de stage regelde, wel 360 gulden per maand en een hotelkamer met airconditioning. Brouwer: ,,Ik zou eerst een kamer krijgen op de universiteit, maar men vond dat een buitenlandse niet zonder airco kon.”

Brouwer wordt begeleid door een promovendus, die onderzoek doet aan een warmtewisselaar, een apparaat dat restwarmte kan hergebruiken voor bijvoorbeeld verwarming. ,,De apparaten die we in Europa gebruiken zijn relatief duur voor kleine ondernemingen hier”, zegt ze. Daarom doet de universiteit onderzoek naar een goedkoper alternatief, thermosyphon genaamd. Dit is een gesloten pijp met water die de warmte van de hete luchtstroom overdraagt aan de koude stroom. ,,Ik bereken nu de optimale lengte en diameter van deze pijpen, maar ik zou ook graag nog proeven doen”, zegt Brouwer hoopvol. ,,Met de juiste afmetingen voor deze pijpjes kan er veel energie worden bespaard.” Ze kon ook kiezen voor opstellingen van een airco of voedseldroger, maar de warmtewisselaar sloot het beste aan bij haar vakgebied in Delft.

Toch zijn er grote verschillen met het complexere onderzoek op de TU. ,,Het belangrijkste is dat er hier weinig geld beschikbaar is”, zegt Brouwer. ,,Daardoor gaat er veel tijd verloren aan het repareren van oude apparaten en bijbehorende praktische problemen. Om de luchtvochtigheid te verhogen (nodig voor een goede meting) hangt iemand natte katoendraadjes in een opstelling, die tijdens het testen handmatig natgehouden moeten worden. Dat kom je in Nederland niet tegen.”