‘Wangedrag accepteer ik van niemand’: weer rel rond DSC

Baron Van Voorst tot Voorst, directeur van NP De Hoge Veluwe, is niet te spreken over het wangedrag afgelopen vrijdag van een jaarclub van het Delftse studentencorps DSC.

Juist door verstoring in de normaliter 'rustige' uren gaat het Veluwse wild op de loop, wat extra gevaar oplevert voor het verkeer. (Foto: Ernesto Velázquez via Unsplash)

Afgelopen weekend verstuurde Het Nationale Park De Hoge Veluwe een persbericht met de oproep aan Veluwse gemeenten om een droppingverbod mogelijk te maken. Directe aanleiding vormde het gedrag vrijdagnacht van een bij het Delftsch Studenten Corps aangesloten jaarclub, die door een bevriende jaarclub was gedropt bij de (gesloten) parkpoort in Otterlo. Volgens het park zorgden de studenten – in het persbericht omschreven als ‘in beschonken toestand’, wat Veluws is voor ‘straalbezopen’ – niet alleen voor herrie, maar ook voor vernielingen. De gealarmeerde politie slingerde ze op de bon.

Lomp en luidruchtig
Het Delftsch Studenten Corps beaamt die lezing in grote lijnen. “Een groep van zo’n vijftien jongens is gedropt bij De Hoge Veluwe. Zij hebben het park niet betreden, maar zich bij de ingang wel lomp en luidruchtig gedragen. Een stoepbord is vernield, maar deze is door de groep zelf meteen weer gerepareerd. De politie heeft de groep een boete gegeven voor openbaar dronkenschap, maar niet voor vernieling”, aldus een persverklaring.

Reputatieschade
De Hoge Veluwe is duidelijk not amused over het incident. Daarin staat het Nationale Park niet alleen, blijkt uit een telefoontje met TU-woordvoerder Karen Collet. Een schrijven van het Nationale Park heeft het college van bestuur nog niet ontvangen. “Maar het is uiteraard niet de bedoeling dat groepen studenten overlast veroorzaken, in Delft of waar dan ook,” reageert ze. “De politie heeft deze studenten daar nu voor aangepakt en dat is ook goed.”

Op de vraag of de TU niet bang is voor reputatieschade door het vlek-op-vlek-effect – het is niet de eerste keer dat een Delftse studentenvereniging in opspraak komt; het onderzoek naar het vorige incident bij het Corps loopt zelfs nog – reageert ze: “Natuurlijk houdt het de TU bezig. Het college van bestuur spreekt verenigingen er elke keer weer op aan. Conform de afspraken heeft het corps dit incident bij ons gemeld. Ik begreep dat het bestuur passende maatregelen heeft genomen tegen de veroorzakers ervan.”

‘Ze ogen als nette jongetjes, maar het ging er hooliganesk aan toe’

Verontschuldiging
Het corps beaamt dat. “We hebben een mail gekregen van de directeur-bestuurder van het park waarin hij beklag doet over het gedrag van de leden. Deze mail hebben we beantwoord; hierin staat ook een verontschuldiging van de groep in kwestie. Zij geven aan alle schade voor hun rekening te nemen. Daarnaast noemen we dat wij gepaste maatregelen zullen nemen naar deze groep”, aldus senaatsvoorzitter Olivier Abbenhuis.

Op Delta’s vraag wat die ‘gepaste maatregelen’ precies inhouden, geeft Abbenhuis een weinig concreet antwoord (“moeilijk om daarop een definitief antwoord te geven; alle opties zijn vooralsnog mogelijk, van berisping tot maatschappelijk bijdragen”).
Delta is echter niet de enige die er benieuwd naar is. Ook de directeur van het Nationale Park De Hoge Veluwe, Seger Emmanuel baron van Voorst tot Voorst, wacht met belangstelling af wat het corps precies verstaat onder ‘gepaste maatregelen’, blijkt als Delta hem aan de telefoon krijgt.

Nog niet klaar met het corps
“Het is niet mijn missie om jonge mensen het leven zuur te maken, maar de corpsleden moeten begrijpen dat hun gedrag van vrijdagnacht op geen enkele wijze door de beugel kan”, aldus Van Voorst tot Voorst. “De corpsleden ogen misschien als nette jongetjes, maar ik kan u verzekeren dat het er allerminst netjes aan toe ging – een van de jachtopzieners woont naast de toegangspoort en heeft alles geregistreerd. Aan wangedrag heb ik een pesthekel. Dat accepteer ik van niemand – en zéker niet van academici met een redelijkerwijs grote kans om in de toekomst invloedrijke functies te bekleden. Die moeten dringend leren dat dit níet kan. De senaat geef ik vooralsnog het voordeel van de twijfel om dit op een adequate manier intern op te lossen. Maar ik ben nog niet klaar met het Delftsch Studenten Corps.”

Tekst: Marieke Enter & Marjolein van der Veldt

Marieke Enter / Nieuwsredacteur