Waarom?Daarom!

Twee weken geleden stelde een gemeenteraadslid uit Enkhuizen, Hans Langbroek, een vraag in deze rubriek. “Kan ultraviolette straling door een aluminiumgevel zo erg gereflecteerd worden dat de huid ervan verbrandt?”Freek Pols, derdejaarsstudent technische natuurkunde, mailt:”De verbranding van de huid is van een aantal factoren afhankelijk.

Ir. Willem van Dorp, promovendus in de vakgroep deeltjesoptica bij technische natuurkunde, gaat wat dieper in op het spiegelen van de straling zelf. “We hebben er geen uitgebreide studie van gemaakt, maar het lijkt erop dat de reflectie van licht pas minder wordt voor golflengtes kleiner dan ongeveer tweehonderd nanometer. Uv-straling wordt dus nog gewoon gereflecteerd.” Toch maakt de vakgroep een kanttekening: “Het lijkt ons waarschijnlijker dat de heer Langbroek verbrand is door de parasol, en niet door de aluminium gevel. Parasols zijn vaak niet helemaal dicht en laten dan gewoon uv-licht door. Een paar uur onder een parasol in een stevig zonnetje is waarschijnlijk de grootste boosdoener. De aluminium platen zijn mogelijk gecoat met uv-absorberende coatings, of ze zijn niet perfect schoon door algen en stof, dus zoveel zullen die niet aanrichten.”

Vorige week stelde Julien van Campen twee vragen over zuivel. De eerste vraag luidde: “Wanneer wordt annatto gebruikt in levensmiddelen?” Irene, studente moleculair science & technology, geeft een verklaring. “Annatto is een kleurstof die wordt gewonnen uit de zaden van de Zuid-Amerikaanse annatto-plant. De kleur in deze zaden komt van bixine. Deze stof is verwant is aan het caroteen, wat de oranje kleur aan wortels geeft. Bixine kan een kleur krijgen van lichtgeel tot en met donkeroranje, maar de uiteindelijke kleur is afhankelijk van waar men het in oplost.”

Voor de komende week staat de tweede zuivelvraag nog open: “Alle zuivelfabrikanten lijken dezelfde soort kleurcodering te gebruiken voor zuivelverpakkingen. Volle melk is altijd donkerblauw, halfvolle melk is altijd lichtblauw, karnemelk is altijd rood en yoghurt is altijd groen. Wat is de logica achter de kleurcodering voor zuivelproducten?” (TvL)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.

Freek Pols, derdejaarsstudent technische natuurkunde, mailt:

“De verbranding van de huid is van een aantal factoren afhankelijk. Onder andere de gevoeligheid van de huid en de intensiteit van de uv-straling. Er valt meer straling op het lichaam wanneer de straling ook indirect via weerkaatsing op het lichaam terecht komt. Dus afhankelijk van de spiegelende werking van de gevel, de intensiteit van het uv-licht en de gevoeligheid van de huid kan de huid verbranden.”