De vraag van afgelopen week, ‘Op een ouderwetse telefoon met draaischijf zit ook altijd een mysterieus knopje. Waarvoor dient dit knopje?’ wekte verbittering op bij lezer Johan E.
Mebius, die geen studie vermeldt. Mebius: “Ik sta verbaasd hoe snel dagelijkse kennis soms verloren gaat. Het gaat hier onder andere om het Ericsson-model T65 draaischijftoestel, het voor zover ik weet meest verkochte en/of verhuurde PTT-model ooit. Enfin, het knopje dient simpelweg om gesprekspartners naar elkaar door te verbinden. Het gebruikelijke scenario is als volgt: 1) Persoon A belt persoon B op, maar krijgt persoon C aan de lijn. B zit op dat moment op een andere plaats bij een ander toestel. 2) C zegt tegen A: “Ik verbind u door”, drukt de knop in en roept B op. De verbinding die A met het toestel van B heeft gemaakt wordt niet verbroken. 3) B neemt op en C zegt tegen B: “Ik heb voor jou mr. zus-en-zo onder de witte knop. Neem jij het gesprek over?” 4) Dan legt C neer en persoon A wordt doorverbonden met B op het andere toestel.
Ericsson produceerde bij mijn weten toentertijd van het model T65 uitsluitend een uitvoering met witte knop. Dat is goedkoper dan twee uitvoeringen produceren en opslaan. Bij de meeste privé-aansluitingen is het een loze knop. Alleen met een huis/kantoorcentrale heeft de witte knop een functie.”
Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat Mebius die goede oude tijd nog zelf heeft meegemaakt, of er tenminste op is afgestudeerd. Hij geeft er zelfs nog een leuk weetje bij: “Het woord ‘doorverbinden’ is rond 1990 met de opkomst van drukknoptoestellen in onbruik geraakt. De doorverbindknop is een ongelukkig dingetje geworden met het nauwelijks leesbare bijschrift ‘kiestoon’. Je mag raden wat dat betekent…”
Robbert Fokkink, docent wiskunde, heeft deze week een vraag, of eigenlijk een serie vragen, waarmee we weer terug zijn in de in Delft zo geliefde categorie auto’s. “Als je in de auto zit en de bliksem slaat in terwijl je de buitenspiegel bijstelt, is dat dan schadelijk? Vroeger hadden auto’s zo’n bandje onder de carrosserie hangen om de bliksem naar de grond te lijden en nu niet meer. Waarom niet? Trouwens, waarom zijn er geen bandjes op de markt om aan je broek te hangen, net als aan de carrosserie, zodat je geen vonkjes krijgt als je iemand een hand geeft? Dat zou toch helpen?”
Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden!
De vraag van afgelopen week, ‘Op een ouderwetse telefoon met draaischijf zit ook altijd een mysterieus knopje. Waarvoor dient dit knopje?’ wekte verbittering op bij lezer Johan E. Mebius, die geen studie vermeldt. Mebius: “Ik sta verbaasd hoe snel dagelijkse kennis soms verloren gaat. Het gaat hier onder andere om het Ericsson-model T65 draaischijftoestel, het voor zover ik weet meest verkochte en/of verhuurde PTT-model ooit. Enfin, het knopje dient simpelweg om gesprekspartners naar elkaar door te verbinden. Het gebruikelijke scenario is als volgt: 1) Persoon A belt persoon B op, maar krijgt persoon C aan de lijn. B zit op dat moment op een andere plaats bij een ander toestel. 2) C zegt tegen A: “Ik verbind u door”, drukt de knop in en roept B op. De verbinding die A met het toestel van B heeft gemaakt wordt niet verbroken. 3) B neemt op en C zegt tegen B: “Ik heb voor jou mr. zus-en-zo onder de witte knop. Neem jij het gesprek over?” 4) Dan legt C neer en persoon A wordt doorverbonden met B op het andere toestel.
Ericsson produceerde bij mijn weten toentertijd van het model T65 uitsluitend een uitvoering met witte knop. Dat is goedkoper dan twee uitvoeringen produceren en opslaan. Bij de meeste privé-aansluitingen is het een loze knop. Alleen met een huis/kantoorcentrale heeft de witte knop een functie.”
Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat Mebius die goede oude tijd nog zelf heeft meegemaakt, of er tenminste op is afgestudeerd. Hij geeft er zelfs nog een leuk weetje bij: “Het woord ‘doorverbinden’ is rond 1990 met de opkomst van drukknoptoestellen in onbruik geraakt. De doorverbindknop is een ongelukkig dingetje geworden met het nauwelijks leesbare bijschrift ‘kiestoon’. Je mag raden wat dat betekent…”
Robbert Fokkink, docent wiskunde, heeft deze week een vraag, of eigenlijk een serie vragen, waarmee we weer terug zijn in de in Delft zo geliefde categorie auto’s. “Als je in de auto zit en de bliksem slaat in terwijl je de buitenspiegel bijstelt, is dat dan schadelijk? Vroeger hadden auto’s zo’n bandje onder de carrosserie hangen om de bliksem naar de grond te lijden en nu niet meer. Waarom niet? Trouwens, waarom zijn er geen bandjes op de markt om aan je broek te hangen, net als aan de carrosserie, zodat je geen vonkjes krijgt als je iemand een hand geeft? Dat zou toch helpen?”
Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden!

Comments are closed.