Onderwijs

​VVD en GroenLinks botsen over kleine studies

Moeten kleine opleidingen als Portugees behouden blijven, als er maar een paar studenten op afkomen? GroenLinks en de VVD denken er heel anders over, bleek gisteren tijdens de Algemene politieke beschouwingen.

Fractievoorzitter Halbe Zijlstra hield een pleidooi om onderwijs en arbeidsmarkt beter op elkaar af te stemmen: “We hebben opleidingen nodig die onze jongeren opleiden tot een baan, niet tot een uitkering. Er zijn positieve signalen, zoals de TU Delft, die dit jaar meer aanmeldingen kreeg dan ze plekken heeft. Maar we zijn er nog lang niet. Volgens recente cijfers zit op het hbo bijna de helft van de eerstejaars in een studierichting waarvoor de baanverwachting ongunstig is. Studies als toegepaste psychologie en culturele & maatschappelijke vorming hebben volgens dat rapport te veel studenten, en techniekstudies te weinig. Dat kan zo niet doorgaan.”

Zijn collega Jesse Klaver (GroenLinks) stapte naar de interruptiemicrofoon. Hij had Zijlstra namelijk ook voor Bildung in het onderwijs horen pleiten. Stond dat niet op gespannen voet met elkaar? “Betekent Bildung niet juist dat er ook kleine opleidingen moeten zijn op universiteiten, ook al studeren daar misschien niet zo heel veel mensen? Opleidingen als sterrenkunde, dat ene vak Portugees, Zweeds of Fins, of een oude taal. Kennis heeft namelijk een intrinsieke waarde, een waarde van zichzelf. We moeten die behouden voor onze samenleving. We kunnen het hele onderwijs toch niet zo efficiënt inrichten dat er altijd aansluiting is op de arbeidsmarkt?”

Zijlstra, oud-staatssecretaris van hoger onderwijs, zag dat anders: “Bildung betekent dat je mensen niet alleen maar puur wat technieken leert, maar dat je ze ook leert omgaan met veranderingen en met algemene informatie. Dat is wat anders dan in Nederland een studie Portugees met een paar studenten overeind houden. Er is namelijk binnen Europa een prima plek waar je heel goed Portugees kunt studeren: Portugal.”

Maar zulke studies zouden we toch moeten behouden, meent Klaver, zelfs als studenten in het buitenland beter af zouden zijn: “Het gaat uiteindelijk ook over de vraag welk academisch klimaat je wilt. Daarom moet je ook de ruimte laten voor vakken die misschien op dit moment helemaal niet zo populair zijn en waar maar een paar studenten voor zijn, omdat er op zo’n faculteit kennis beschikbaar is die van belang is voor onze samenleving. We kunnen deze misschien niet kwantificeren en deze draagt misschien niet bij aan economische groei. Je kunt zeggen: waarom ga je niet naar Portugal? Maar er zit kennis die we moeten behouden voor generaties die na ons komen.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.