Vuilnisschatten

Iets moois maken van afval. Het minisymposium ‘Trash into Treasure’ stond maandag geheel in het teken van hergebruik en het bedenken van producten uit industriële restmaterialen.

Students4Sustainability inspireerde met voorbeelden uit de hele wereld, VerdraaidGoed! presenteerde een tafel gemaakt van oude postbuskasten van PostNL en studenten konden in een workshop zelf aan de slag met restmaterialen uit gedemonteerde computerkasten.

Nee, je hebt niet onder een rots gezeten: het Haagse Paard van Troje was de laatste keer dat je oplette nog gewoon een club annex poppodium. Een grapje is het ook niet, ook al liggen je kaarten voor het concert van Stevie Ann al klaar. Het lijkt bovenal een gewiekste truc: het poppodium heeft per direct de statuten veranderd om door te gaan als muziekmuseum. Zonder vaste collectie, overigens. Verklaring van het Paard: “Het rigide beeld van een poppodium als passief platform voor muziek voldoet niet meer aan het hedendaags beperkter wordende culturele kader. Een koerswijziging is nodig om de muziekcultuur van noodzakelijke voeding te blijven voorzien.”
In de praktijk komt dat neer op een soort permanente museumnacht, waarin de – nu – curatoren van het popmuziekmuseum ‘een drie-eenheid aanbieden van beeldende kunst, muziek en dans, in exposities en performances’. Met aandacht voor de Haagse beat- en rockcultuur van 1960 tot 2010, bijvoorbeeld, en overzichtstentoonstellingen van hedendaagse moderne (muziek)kunst.

De eerste expositie, ‘Hollandse Meesters’, wordt komende zaterdag geopend. Daarin onder andere ‘tijdelijke werken’ van de Nederlandse kunstenaars Dyzack, Harry Merry, Rockid en Tok Tek en de performancegroepen Dominator en Supra Naturals. Dj De La Sarge zorgt voor de muziek.
O, toevallig mooi meegenomen: in 2011 berekent het nieuwe popmuseum – net als alle musea – slechts zes procent BTW op de toegangskaartjes.

Opening tentoonstelling ‘Hollandse Meesters’ in popmuziekmuseum Paard van Troje. Op zaterdag 18 december, 22.00 uur. Toegang gratis.