VU wint acht van de 31 Vici-beurzen

Wetenschapsfinancier NWO kent 31 topwetenschappers een Vici-beurs van elk anderhalf miljoen euro toe. Daarmee kunnen ze de komende vijf jaar een eigen onderzoeksgroep opzetten. De VU scoort opvallend goed.

Vijftien procent van de 202 aanvragen voor Vici-beurzen werd dit jaar gehonoreerd door NWO. De kans op succes is tegenwoordig kleiner dan tien jaar geleden, toen nog twintig procent van de aanvragen in de prijzen viel.

Bij de selectie geven eerst meerdere wetenschappers uit het vakgebied van de aanvrager hun reactie op het onderzoeksvoorstel. Vervolgens vergelijken commissies van wetenschappers uit verschillende vakgebieden alle voorstellen en interviewen ze de aanvragers over hun onderzoeksvoorstel. Uiteindelijk beoordelen ze de onderzoeker, het innovatieve karakter en de wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en de toepasbaarheid ervan.

De laureaten doen onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen als wereldwijde overstromingsrisico’s, een ‘wichelroede voor beveiligingslekken’, de ‘taal als tijdmachine’ en maanwater.

De Vrije Universiteit en haar medisch centrum slepen dit jaar maar liefst acht Vici-beurzen in de wacht. De Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen volgen met vijf en vier beurzen. De TU Delft krijgt dit jaar geen Vici-beurs.

De Vici-subsidies zijn de punt van de piramide in de ‘vernieuwingsimpuls’. Ze zijn bestemd voor vooraanstaande wetenschappers die grensverleggend, innovatief onderzoek doen. Recent gepromoveerde onderzoekers kunnen een Veni-beurs aanvragen, voor ervaren postdocs is de Vidi-beurs bedoeld.

De beurzen ontlenen hun naam aan het bericht dat Julius Caesar na een gewonnen veldslag aan de senaat van Rome stuurde: Veni, vidi, vici (ik kwam, ik zag, ik overwon).