VSSD-adressengids gaat alsnog in de verkoop

De VSSD hervat de verspreiding van de bekende adressengidsen, maar het zou wel eens de laatste kunnen zijn. De kleine tweeduizend VSSD-adressengidsen waarvan de studentenvakbond onlangs de verspreiding staakte, gaan alsnog in de verkoop.

Om herhaling te voorkomen wil de VSSD de TU-inschrijfformulieren veranderen, zegt woordvoerder Ferdinand van Melle. Daarop kunnen studenten nu toestemmen dat hun gegevens naar de VSSD gaan. De studentenvakbond wil dat er in de toekomst expliciet bij vermeld wordt dat deze gegevens in een adressenboek worden opgenomen. Dat ontneemt studenten het recht later tegen vermelding te protesteren. Maar de Centrale Studentenadministratie (CSA) weigert vooralsnog een dergelijke verduidelijking toe te voegen aan de inschrijfformulieren.

De VSSD bezint zich nu op de toekomst van de adressengids, die al 35 jaar bestaat. Zelf alle studenten aanschrijven voor gids-toestemming, daar ziet de vakbond weinig in. Dat kost veel geld en de respons valt waarschijnlijk tegen. De VSSD houdt daarom grote voorkeur voor de TU-inschrijfformulieren en wil met het cvb gaan praten over de weigering van de CSA. Voor de VSSD-gids voor volgend jaar is dat te laat, want de inschrijfformulieren zijn al gedrukt. ,,Misschien komt er volgend jaar alleen een gids met VSSD-leden”, zegt Van Melle. ,,Of misschien komt er helemaal geen gids.”

De kleine tweeduizend VSSD-adressengidsen waarvan de studentenvakbond onlangs de verspreiding staakte, gaan alsnog in de verkoop. De VSSD heeft een compromis bereikt met de student die dreigde met juridische stappen, omdat hij tegen verspreiding van zijn adresgegevens was. De bladzijde met de gegevens van de klager wordt nu uit de gidsen gescheurd; op een nieuw inlegvel ontbreekt zijn naam. Overigens zijn eerder al enkele honderden gidsen verspreid, waarin de student wel vermeld staat.